Coworking i Huvudkontoret

4 juni 2019

Fullservicemöjligheter, flexibilitet och finslipad design är ledord bakom Huvudkontorets etablering i Helsingborg. Tanken är att erbjuda en maximalt vässad arbetsmiljö med alla tekniska tillgångar utan att göra avkall på någon av tillvarons många bekvämligheter. I den nära framtiden väntar en bredare etablering med fördelaktiga synergieffekter.

Foto: Valvet, Fredrik Ahlbäck

En god frukost, serverad tillsammans med framlagda dagstidningar. Så är det meningen att en dag på Huvudkontorets nyöppnade gemensamma arbetsplats på Södra Väla i Helsingborg ska ta sin början. Bakom initiativet ligger det Helsingborgsbaserade fastighetsbolaget Stenbocken AB, och inspirationen kommer till stora delar från Storbritannien och USA. Där pågår en explosionsartad utveckling av så kallade coworkinganläggningar, där kontorsenheter hyrs ut till företag från olika branscher. Affärsidén kombinerar olika former av service med de kontaktytor som skapas då olika branschföreträdare samsas om ett gemensamt utrymme.

Enligt våra kalkyler blir det mer kostnadseffektivt för arbetsstyrkor på upp till tio man att hyra in sig på Huvudkontoret än att skaffa en egen lokal.

Ständig bemanning sköter servicen

Ansvariga för serviceutbudet på Huvudkontoret är en platschef och en koordinator som finns på plats varje arbetsdag och ser till att uppfylla de olika önskemål som finns, oavsett om det handlar om teknisk assistans med utrustningen eller att skaffa fika åt besökande gäster. Prisnivån för de som väljer Huvudkontoret som arbetsplats kommer ändå att vara fördelaktig.

– Enligt våra kalkyler blir det mer kostnadseffektivt för arbetsstyrkor på upp till tio man att hyra in sig på Huvudkontoret än att skaffa en egen lokal, säger Fredrik Hansson, vd på Stenbocken AB. Man väljer själv vad man vill ha, både utrymmes- och servicemässigt, och avtalsmässigt låser man sig bara för tre månader.

Designen har fått en huvudroll

Huvudkontoret kommer att anordna bland annat föreläsningar och after work-arrangemang för sina hyresgäster, något man menar bygger både kunskap och samarbetsmöjligheter. Företrädare för olika branscher kan sedan diskutera vidare i en stor lounge, avsedd att främja spontana möten.

– Vi har avsiktligt valt att frångå de klassiska kontorsmöblemangen och satsat på en mjukare och attraktivare miljö där designen har fått en huvudroll, påpekar Fredrik Hansson. Alla detaljer är genomtänkta och syftar till att ge arbetsplatsen det där lilla extra som traditionellt har saknats i kontorsmiljöer.

Kommande expansion ger synergieffekter

Konceptet får sin första utvidgning efter sommaren, då en andra enhet öppnas på Båthusgatan i Norra Hamnen i Helsingborg. Om ett par år står sedan en tredje och betydligt större anläggning ute på Gåsebäck på tur. Därefter kan det handla om att ta konceptet vidare ut i Öresundsregionen. Man är inte främmande för att etablera sig i exempelvis Köpenhamn. De projektansvariga ser stora fördelar med en expansion.

– Vi kommer att få gynnsamma synergieffekter, säger Fredrik Hansson. Som gäst hos oss kommer man att kunna nyttja lokaler på samtliga anläggningar. Till exempel kommer det att finnas stora konferens- och eventsalar på Gåsebäck som gäster på de båda andra anläggningarna kan behöva boka någon gång per år. Allt handlar om flexibilitet. När vi växer så växer våra kunders möjligheter med oss.

Pernilla Krantz

Redaktionschef

Följ artikelämnen

Välj de ämnen som du är intresserad av så kommer vi att meddela dig när vi publicerar någonting nytt.