Coworking, en utmaning

6 november 2018

Collab Concepts äger och utvecklar coworkingspaces i Skåne-regionen. De har två verksamheter i Helsingborg och öppnar under våren 2019 ännu en verksamhet i Hyllie, Malmö. De olika verksamheterna riktar sig mot olika målgrupper och trenden växer sig allt starkare i regionen.

Sanna Kahlström, vd på Collab Concepts, har varit verksam i branschen i snart tio år och har sett trenden växa långsamt till den hype som den är idag. 

- Tidigare upplevde jag ofta att jag fick förklara och försvara konceptet men idag känner jag tvärtom, många känner till det och söker sig aktivt till det, säger hon. 

För den enskilde företagaren, utan några större tillväxtbehov, handlar det ofta om att komma hemifrån och få chansen att knyta nya kontakter och att träffa människor att bolla idéer med. För de större företagen, som kanske finns på flera platser runt om i landet, är coworking ett smidigt sätt att våga satsa i nya regioner, utan att behöva betala höga kostnader för lokaler och de får möjligheten att växa organiskt. 


Behov av stora ytor minskar

I Sverige är coworkingmarknaden ännu relativt ny om man jämför med andra städer i Europa och inte minst USA. Fler och fler fastighetsägare som Collab Concepts är i kontakt med har insett att efterfrågan kring flexibla kontorsmiljöer och avtal bara kommer fortsätta stiga. Flertalet av dessa tar nu fram egna koncept för hur de ska hantera och implementera coworking. 

- Det handlar inte om att coworking är en trend, utan om att vi lever i en snabbt föränderlig omvärld där de anpassningsbara små- och medelstora bolagen är de nya attraktiva storspelarna på fastighetsplanen. Det är dessa som fastighetsägarna vill rikta sig mot och bygga och anpassa för, säger Sanna Kahlström.

Trenderna visar på att allt större företag söker sig till coworkingspaces, då behovet av stora ytor till höga fasta kostnader minskar. I takt med att arbetsvanorna utvecklas krävs inte samma antal kvadratmeter/person och lokalanpassning som tidigare var vedertaget.

- Här står fastighetsbranschen inför en stor utmaning och kommer behöva genomföra många förändringar kommande år för att anpassa sig efter kundens verklighet. Det krävs flexibilitet, modernitet, digitalisering och att ändra synsättet från arbetsplats till mötesplats. För att arbeta behöver vi inget kontor - men för att mötas behöver vi ett, säger Sanna Kahlström.


Läs artikeln i sin helhet i magasinet Lokalguiden med utgivning v 46.

Artikelämnen:

Välj de ämnen som du är intresserad av så kommer vi att meddela dig när vi publicerar någonting nytt.

Jessica Roos Rahmquist

Redaktör