Coronamoln över modehandeln

2 mars 2021

Stilindex från Svensk Handel visar att den totala försäljningen av kläder i fysiska butiker och deras e-handel, mätt på jämförbara enheter och i löpande priser, minskade med 28 procent i januari jämfört med samma månad förra året. Skoförsäljningen minskade med 20,5 procent under månaden.

modehandel.jpg
Bild: Pixabay

Kommentarer från Svensk Handel

- Trots att vintervädret bidrog till att försäljningen av ytterkläder och kängor ökade är försäljningstappen i kläd- och skohandeln fortsatt drastiska. Skohandeln tappade drygt 20 procent och för klädhandeln startade året ännu dystrare med försäljningsras på uppemot 30 procent, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel.

- Coronakrisen har inneburit en lång ökenvandring för modehandeln som snart har pågått ett helt år. Ladorna är tömda och läget ansträngt, många företagare gör allt i sin makt för att klara sig igenom krisen. Det är helt avgörande att stödåtgärderna snabbt når ut, annars är risken för nya konkurser uppenbar, säger Karin Johansson.

- Även om många handlare vittnar om att snittköpet per kund har stigit är kunderna alltjämt för få. Restriktionerna i samhället har kraftigt minskat antalet besökare i de fysiska modebutikerna. E-handeln väger upp för en del av tappen, men för många handlare räcker det dessvärre inte för att få ihop siffrorna på sista raden, avslutar Karin Johansson.

Pernilla Krantz

Redaktionschef

Följ artikelämnen

Välj de ämnen som du är intresserad av så kommer vi att meddela dig när vi publicerar någonting nytt.