Abonnera på inredning

11 november 2022

Magnus Engström vill förändra sättet som företag ser på kontorsinredning. Sedan snart två år tillbaka leder han företaget Envivo som hanterar möbler till företag och offentlig sektor genom sin unika delningstjänst.

Onödigt ofta slängs möbler eller glöms bort i ett förråd trots att de hade kunnat användas i många år till. Vi ändrar på det genom att låta dem leva vidare i ett annat sammanhang samtidigt som företagen blir mer flexibla, säger Magnus Engström, vd för Envivo.

Ibland behöver man skala upp, eller ner, snabbt och andra gånger kanske man vill byta identitet på organisationen och låta det återspeglas i kontorsmiljön.

För två år sedan lämnade Magnus Engström sitt delägande i Kinnarps Örebro. Det var inte för att han inte trivdes på arbetsplatsen eller var missnöjd med sin arbetsroll; på Kinnarps hade han både fått utlopp för sin passion för möbler och sin förmåga att leda andra människor. I stället handlade det om hans stora engagemang för hållbarhet och att bidra till att ställa om en bransch som länge har gått i samma hjulspår. Det mynnade snart ut i företaget Envivo, vars namn betyder levande eller ”ge liv” på spanska, som vill bidra till att skapa ett nytt sätt att se på inredning och möbler. I stället för att köpa möbler för att sedan slänga dem erbjuder Envivo ett abonnemang där företag enkelt kan hantera sin inredning, både återbrukad och ny.

– Inredning har länge setts som något väldigt rätlinjigt – man köper in en möbel, använder den och slänger den när den börjar bli gammal. Vi vill bidra till att göra det cirkulärt. Med Envivo har vi skapat en delningstjänst för inredning som hjälper företag och offentlig sektor att förlänga livslängden på inredning samtidigt som den egna flexibiliteten växer, säger Magnus Engström och fortsätter:

– I en tid när det ”agila arbetssättet” är modeord, och de flesta branscher strävar efter att vara mer snabbrörliga, behövs det nya sätt att se på inredningen för att stötta företagsresan. Ibland behöver man skala upp, eller ner, snabbt och andra gånger kanske man vill byta identitet på organisationen och låta det återspeglas i kontorsmiljön.


Billigare än att köpa nytt

Envivos arbetsmodell är uppdelad i tre steg: ”Rethink”, ”Refurnish” och ”Reuse”. Den första delen handlar om att företag ska tänka om kring inredning och förstå att den inte behöver vara statisk. I nästa steg, Refurnish, inventeras det befintliga möblemanget och katalogiseras digitalt för att sedan bytas ut mot nytt. Reuse handlar om att återanvända så mycket material som möjligt, antingen i befintligt skick eller efter reparation. För företagen innebär det en uppsida ekonomiskt då Envivo betalar en ”livslängdsbonus” baserat på tiden som möblerna anses ha kvar.

– Idag är snittlängden för användandet av inredning ungefär fyra år, trots att den verkliga livslängden är 12–20 år. Det är resursslöseri och ekonomiskt vansinne. Genom livslängdsbonusen blir summan som företag betalar för en möbel betydligt mindre än om den hade köpts in, säger Magnus Engström och lägger till:

– Sedan avgör vi om möbeln behöver renoveras eller anpassas på något sätt innan den kan användas igen av ett nytt företag.

Ska växa snabbt

Konceptet har snabbt fått gehör och idag har över 20 företag redan inlett samarbete med Envivo. De flesta har kontor i Stockholm som förväntas bli en nyckelmarknad under kommande år, men företagets erbjudande är inte på något sätt begränsat till huvudstaden.

– Vår affärsmodell bygger på samarbeten. Det gör att vi kan täcka i stort sett hela Sverige redan nu och bidrar stort till att vi kommer att kunna skala upp verksamheten väldigt snabbt under de närmsta åren. Vi har stora ambitioner och vill vara med och bidra till en snabb omställning till ett mer hållbart samhälle, avslutar Magnus Engström.

Pernilla Krantz

Redaktionschef

Följ artikelämnen

Välj de ämnen som du är intresserad av så kommer vi att meddela dig när vi publicerar någonting nytt.