Årets Logistiketablering

19 februari 2019

I juryns motivering stod det bland annat att lagrets estetik och logistiklösning går i bräschen för hur e-handelslager kommer att utformas i framtiden.

Bild: Svenska Mässan
Bild: Svenska Mässan

E-handelsjätten Zalando vann i höstas priset Årets Logistiketablering för sitt lager i Brunna. 

– Zalando är en intressant, snabbväxande spelare inom sitt segment. Bolagets etablering i Brunna är viktig för att förbättra ledtiderna i Norden och logistikläget är utmärkt. Dessutom är lösningen med lager i tre våningar ett helt nytt grepp i Sverige. Det ska bli intressant att följa deras utveckling på den nordiska marknaden, säger Hilda Hultén, chefredaktör Intelligent Logistik, i ett pressmeddelande.


På plats under mässan fanns juryn och representanter från samtliga finalistprojekt. Priset, som stod mellan fem finalister, togs emot från representanter för vinnarprojektet, David Hejgaard från Zalando och Eva Sterner från NREP Logicenters.

– Det känns helt fantastiskt. Priset är ett kvitto på att de förbättringar som vi gör för våra nordiska kunder är rätt, men också ett bevis för teamet som arbetat effektivt med etableringen. Två viktiga framgångsfaktorer har varit att vi använt den senaste tekniken och självklart det geografiska läget. Vi minskar ledtiderna och möjliggör samma-dag-leveranser i storstäder som Stockholm, säger David Hejgaard, Nordenchef på Zalando.

Jan Nilsson, affärsansvarig för mässan Logistik & Transport, är inte förvånad över att den digitala transformationen är något som utmärker vinnaren.

– Ett av mässans huvudteman i år är just den växande, digitala handeln. Att vi ser Zalando som vinnare är ett tecken på att logistikbranschen behöver innovativa, nytänkande och överraskande lösningar för att kunna tackla omställningen till den ökande e-handeln, säger Jan Nilsson.


Pernilla Gilbert

Kommunikatör

Följ artikelämnen

Välj de ämnen som du är intresserad av så kommer vi att meddela dig när vi publicerar någonting nytt.