Slarva inte igenom etableringsprocessen

22 september 2021

Dagens tredjepartslogistiker, transportörer och varuägare inom fastighetsetableringar har en fantastisk tendens att ”slarva” sig igenom etableringsprocessen. Det innebär att många av de stora logistiketableringarna ofta resulterar i en bristande win/win, till fördel för fastighetsägaren.

bild.png
SundbornPendén visar dig vägen i etableringsprocessen. SunSundbornPendén visar dig vägen i etableringsprocessen.ar

Efter tio år i fastighetsbranschen har jag insett hur slående många logistikbeslutsfattare det är som är stressade eller pressade på grund av exempelvis följande:

  • Tid
  • Stolthet
  • Bekvämlighet
  • En idé om att de "kan bäst själva”
  • Kompetenta och duktiga fastighetsägare som bara ser om sitt eget hus

 Tiden det tar att skapa ett internt business case och att genomföra en fysisk flytt från ett befintligt lager till annat lager, i ett nytt logistikläge, tar oftast längre tid än planerat.

Jag, som fastighetskonsult, är förvånad över hur naiva stora bolag är i sin planering av att hitta sitt interna business case.

En fastighetsägare som har varit med i många år har kontroll på konkurrenssituationen i Sverige och utomlands. De förstår oftast när de ska tacka nej till en hyresgäst som pressar dem hårt i kontraktet. De förstår också när de ska göra en kommersiellt fördelaktig lösning för hyresgästen för att kunna ta marknadsandelar. 

Det finns också fastighetsägare som bara tänker i egen sak vad gäller hyra och avkastning. Då får hyresgästen ta den lösning som presenteras. 

Om nu hyresgästen har en ”bristfällig” timing på sitt business case, och dessutom gillar en fastighetsägare som de gjort affär med förut eller ”känner” personligen, har man gått in i en process som kan och måste gå fort. Vad är då risken med detta?

  • Man har ej kontrollerat marknaden och vilka lägen som kan vara bättre.
  • Man har ej kontrollerat hyror och avtal i dessa och andra områden.
  • Man har frågat för få personer för att få helhetskontrollen. Detta på grund av att tiden är en faktor tillsammans med personliga relationer.

 Att skriva på ett hyreskontrakt eller bestämma sig tidigt för en mark, en byggare, en investerare och en fastighetsägare, utan att se över marknaden, innebär en stor risk. 

Hur gör du när du ska köpa en ny tv eller bil? Bestämmer du dig för ett märke eller kontrollerar du marknaden först? Precis samma sak gäller här, förutom att det finns fler processer och detaljer att tänka på.

Vad är då lösningen på ovan analys och spaning?

1. Du som beslutsfattare, logistikplanerare/etablerare, eller vd för ett bolag, som vill flytta till ett stort lager, behöver ge dig själv minst ett år på att hitta business caset.

2. Under tiden som du hittar fördelar med att flytta behöver du våga prata med konsulter som är opartiska och som jobbar med uthyrning av logistikfastigheter i hela Sverige. Konsulterna kommer att ge dig viktig information om lägen som kommer, priserna, vilka spelare som har arbetat länge, vilka som känner till olika nivåer och kan hantera konkurrensen.

Eftersom både supply och demand ökar i Sverige på logistikfastigheter ökar också konkurrensen, vilket är positivt. Fastighetsbranschen må vara konservativ men konkurrensen i denna nisch gör att vi alla måste tänka nytt. 

Du som varuägare, e-handlare, transportör och tredjepartslogistiker behöver därför också tänka nytt. Du kan välja att göra allt själv eller så tar du hjälp och får en intressant resa som kan skapa ett fantastiskt business case för dig och ditt företag.

Av: Kristian Sundborn, delägare och affärsutvecklare hos SundbornPendén

Artikeln är en annons från SundbornPendén och inte en artikel av Lokalguiden.