The Lobby - framtidens butiksupplevelse

26 februari 2018

Igår förhandsvisades The Lobby - AMF Fastigheters senaste initiativ för att möta de utmaningar som handeln står inför. The Lobby lanseras i Moodkvarteret senare i vår.

The Lobby är en testplattform där framtidens digitala och analoga upplevelser för shopping, service och umgänge växer fram. I The Lobby kommer det finns både svenska och internationella varumärken, modeskapare, kreatörer och entreprenörer som vill utmana sig själva och branschen samt marknadsföra sig på nya sätt. Genom korta kontrakt och små ytor kan varumärken testa nya idéer på de mest nyfikna konsumenterna.

− Vi har skapat en plats där stockholmare och stadens besökare får uppleva produkter, tjänster och lösningar från internationella och svenska varumärken. The Lobby är en föränderlig plats som kan jämföras med ett livsstilsmagasin. Vi kommer kontinuerligt att ändra och uppdatera innehållet och utvecklas tillsammans med våra varumärken och konsumenter, säger Annelie Gullström, affärsutvecklingschef AMF Fastigheter.

E-handel utmanar

Den växande e-handeln förändrar spelplanen för den fysiska handeln och utmanar existerande affärsmodeller. The Lobby suddar ut gränsen mellan e-handeln och den fysiska handeln och skapar nya möjligheter.  

− Digitaliseringen förändrar sättet vi ser på den fysiska butiken och vilka krav vi ställer på upplevelsen. Hela branschen behöver hitta sätt att förnya sig, tänka nytt och dra nytta av digitaliseringens möjligheter. The Lobby är vårt sätt att ta nästa steg mot framtidens butiksupplevelser, säger Annelie Gullström.

Korta kontrakt

The Lobby kommer att bestå av 900 kvm butiksyta fördelat på två plan och kommer att innehålla flera delar som tillsammans skapar en nytänkande plats mitt i Stockholm city. Kontrakten kommer att vara korta och avse små ytor mellan 2-20 kvm för större flexibilitet och frihet för varumärken och aktörer. Aktörer rekommenderas att stanna ca tre månader.

Som ett livsstilsmagasin

The Lobby blir en social mötesplats där nya shoppingupplevelser bland både nya och etablerade varumärken, kreatörer och modeskapare möter evenemang och umgänge. Förutom aktörernas produkter och tjänster fylls The Lobby med mat, dryck, evenemang, upphämtningsservice och ytor för mingel. Digitala och analoga upplevelser blandas. 

The Lobby kommer likt ett livsstilsmagasin att uppdateras varje månad med nytt spännande innehåll.


Artikelämnen:

Välj de ämnen som du är intresserad av så kommer vi att meddela dig när vi publicerar någonting nytt.

Jessica Roos Rahmquist

Redaktör