Svenskt näringsliv väntas bromsa in

12 augusti 2025

Affärsoptimismen bland svenska företag förväntas minska under det tredje kvartalet 2025 – men utvecklingen ser ut att bli mindre dramatisk än i många andra länder. Det visar nya prognossiffror i Global Business Optimism Index (GBOI) från Dun & Bradstreet.

Fyra personer sitter samlade runt ett konferensbord och en man i vit skjorta står framför en skärm och pratar till människorna runt bordet. På bordet syns flera laptops och kaffekoppar.
Bild: Unsplash

Svenska företag går en alltmer försiktig framtid till mötes. Enligt prognosen väntas det svenska Business Optimism Index sjunka med 3,0 % under Q3. Det innebär en samlad nedgång på 7,1 % hittills i år. Trots detta står Sverige emot nedgången bättre än många andra länder – det globala genomsnittet pekar på –6,5 % och Europas nedgång förväntas bli hela –8,4 %.


– Den här konsekventa nedgången återspeglar en långvarig ekonomisk osäkerhet, där framförallt branscher som livsmedelstillverkning och elektronik präglas av tydlig pessimism. Sverige sticker dock ut genom att hålla sig mer stabilt än både Europa och det globala genomsnittet. Det tyder på att svensk ekonomi har en inneboende motståndskraft – även när orosmolnen hopar sig, säger Henrik Hargéus, affärsdataanalytiker på Dun & Bradstreet.


Förväntningarna på det tredje kvartalet visar också att investeringsviljan minskar (–7,1 %), det finansiella självförtroendet försvagas (–2,6 %) och tilliten till leveranskedjornas stabilitet sjunker (–8,9 %). Det är framför allt medelstora företag som signalerar oro, med nedgångar inom samtliga fyra index.


– Siffrorna visar tydligt var det gör mest ont – i de mellanstora företagen. De upplever tryck från flera håll samtidigt – svagare efterfrågan, högre kostnader och exportoro. Det är en grupp vi behöver lyssna noga på framåt, säger Henrik Hargéus.


Samtidigt har ESG-indexet – som avser utvecklingen under Q2 2025 – ökat med 3,5 % på den svenska marknaden. Det är en tydlig avmattning jämfört med uppgången på 8,5 % under årets första kvartal. Utvecklingen tyder på att företag i viss utsträckning prioriterar ekonomisk överlevnad framför nya hållbarhetsinitiativ, särskilt i pressade branscher som livsmedel och textil.


– En tillväxt på 3,5 % visar att svenska företag fortfarande prioriterar hållbarhetsfrågor, men det minskade tempot indikerar att osäkerheten i omvärlden börjar ta ut sin rätt. När marginalerna pressas är det ofta de långsiktiga investeringarna som får stå tillbaka, avslutar Henrik Hargéus.


Se alla lediga lokaler i Sverige här.

Pernilla Gilbert

Kommunikatör

Följ artikelämnen

Välj de ämnen som du är intresserad av så kommer vi att meddela dig när vi publicerar någonting nytt.