”Som ett Almedalen i miniatyr”

10 april 2020

H2 Health Hub är en innovationsplattform för startups inom digital hälsa och Health Tech. H2 har ett 100-tal medlemmar som dagligen försöker ta fram nästa banbrytande innovation för hälsa, vård och omsorg. Intervju med Paul Beatus, vd och grundare av H2 Health Hub.

Foto: H2 Health Hub.

För fyra år sedan startade H2 Health Hub upp sin coworkinganläggning i Stockholm. Med en bakgrund inom HealthTech hittade Paul Beatus en lucka på marknaden när det kommer till digital hälsa och aktörer inom branschen.

– Hela idén kom från att jag redan jobbade inom HealthTech communityn och som entreprenör inom det här fältet. Jag fick signaler från branschen att det skulle vara fantastiskt med en permanent plats för den här typen av bolag. Så vi skissade på det och kom fram till att ett coworkingkoncept var den bästa plattformen för att stötta branschen, säger Paul Beatus, och tillägger:

– Grundtanken var att öppna upp och möblera en lokal som stimulerar till innovation och kreativitet, som vi kan fylla med spännande bolag, och där vi kan jobba aktivt med relationsbyggande.


Sitter i hälsoklustret

Det finns knappast en bättre plats i hela Sverige att driva bolag inom digital hälsa. Innovationsmiljön ligger strategiskt placerad i Hagastaden i Stockholm, ett området som är under kraftig expansion och som är norra Europas största kluster inom life science. Nära grannar till H2 Health Hub är exempelvis Karolinska Institutet, KTH och Karolinska universitetssjukhuset.

– H2 har plats för cirka 40 medlemsbolag och har blivit en viktig samlingsplats för alla aktörer inom hälsa och digitalisering i Stockholm, säger Beatus.

Vi har ett väldigt stort fokus på att man lär av varandra och vi får ofta kommentarer att det är en skön stämning här, som man trivs i.

Men vad innebär då egentligen digital hälsa och HealthTech? Paul Beatus berättar att vården i Sverige har sett nästan likadan ut i 200 års tid. Men i takt med att smarta telefonerna nu finns i var och varannans hand, finns det också helt andra möjligheter att ta del av olika tjänster inom hälsa och vård.

– Nu är det mycket lättare på individnivå att hantera sin hälsa. Med alltifrån provtagning till uppföljning av resultat. Det kan handla om blodtester online eller att digitalt diagnostisera tecken på alzheimer. Konsumentlösningar som dessa eller renodlade sjuksystem för vården ingår i digital hälsa och det är sådana typer av bolag som sitter på H2 Health Hub.


Samarbete och expansionsplaner

Det som kanske är viktigare än i andra branscher är att HealthTech-bolagen är väldigt beroende av samarbeten. Komplexa frågor och system kräver att olika aktörer synkroniserar för att kunna generera resultat. De bolagen som sitter på H2 drar därför en stor fördel av eventen som arrangeras i lokalen.

– Vi har ett väldigt stort fokus på att man lär av varandra och vi får ofta kommentarer att det är en skön stämning här, som man trivs i. Vi har en stor eventyta som kan ta upp till 150 personer och vi arrangerar ungefär 150 events per år. Sammanlagt resulterar det i att cirka 5 000 deltagare, där nästan alla är aktiva inom det här området, passerar våra korridorer. Det blir lite som ett Almedalen i miniatyr. Det är nyttigt för våra bolag att få den exponeringen, säger Paul Beatus.

Vi på H2 jobbar nu stenhårt för att skapa förutsättningar för att de ska klara den här krisen.

Faktum är att H2 Health Hub har stora expansionsplaner utanför Stockholm. I augusti förra året öppnade de upp en anläggning i Kina. Etableringar på andra tillväxtmarknader finns också, men det är planer som i dagsläget måste läggas på is. Coronaviruset har slagit hårt mot alla och H2 Health Hub är inget undantag.

– Ovissheten är den största utmaningen för de bolag som sitter hos oss. Många är startups och små bolag som kämpar stenhårt med att bygga innovativa lösningar inom digital hälsa. Många bolag behöver riskkapital för att nå lönsamhet och den turbulenta situation som råder nu har skapat stor osäkerhet hos många. Vi på H2 jobbar nu stenhårt för att skapa förutsättningar för att de ska klara den här krisen. Nu mer än någonsin behövs ju de lösningar som de här bolagen utvecklar och erbjuder, säger Paul Beatus.

Yousef Boussir

Redaktör/reporter

Följ artikelämnen

Välj de ämnen som du är intresserad av så kommer vi att meddela dig när vi publicerar någonting nytt.