Skapa en framgångsrik butik

12 december 2017

När vi shoppar i en butik blir vi påverkade av helheten, inte bara av varorna i sig. Utan hur vi blir bemötta av personalen, hur det doftar, vilken musik som spelas, ljuset... Oftast är vi omedvetna över vad som påverkar oss och även hur vi påverkas. Många faktorer kan du som butiksägare enkelt styra. Allt för att få kunderna att köpa och komma tillbaka till just din butik.

Lindex.jpg
Bild: Lindex

Oftast har vi svårt att sätta fingret på varför vi gillar att handla i en viss butik, det är flera faktorer som omedvetet påverkar vår köplusta. Om en butiksmiljö bjuder på god doft, musik som man tycker om, intressanta produkter/erbjudande och bekvämlighet kan en kund bli kvar länge.

Rätt doft

Hur det doftar eller luktar i en butikslokal kan exempelvis påverka vår lust att handla, vårt doftsinne är starkt utvecklat. Om det luktar illa måste man givetvis omedelbart ta hand om detta. Och rökande personal ska exempelvis inte ska stå i ingången och ta rökpauser då detta kan avskräcka folk från att ens stiga på. Sprid god doft med lättare dofter i doftpåsar till exempel, men skippa värmeljusen som faktiskt kan trigga allergiker.

Rätt musik

Musik är en annan faktor som påverkar vår köplust. Många av oss märker nog oftast inte ens vilken typ av musik som spelas, men hjärnan registrerar. Precis som att inredningen spelar stor roll i en butik gör även valet av musik det. Christer Olin, föreläsare i musik- och marknadsföringsfrågor har sagt i Dagens Nyheter. - Fel musik kan stjäla kapacitet från hjärnan, medan annan musik som passar personen och situationen bättre kan bli kreativ när den träffar hjärnans belöningscentrum. Det ger en lätt men ofarlig fylla, ökar koncentrationen och ger färre misstag, säger han. Så många som en tredjedel väljer att komma tillbaka till en butik om musiken passar varumärkets profil. Men se till att ha rätt volym. Om volymen är för hög kan folk bli stressade och vilja gå ut. I vissa fall kanske det istället kan vara bra med ljudeffekter, så kallat vitt oväsen, hellre än vanlig musik eller radio.

Rätt ljus

Allt handlar egentligen om att skapa en viss atmosfär i butikslokalen. Atmosfären, dofterna och själva entrén är det första man blir medveten om när man stiger in i en butik. Atmosfär handlar om stämning och här är rätt ljus viktigt. Här kan man med fördel anlita en ljusarkitekt som kan vägleda, det kan vara väl investerade pengar. Syftet med rätt sorts ljussättning är att kunna modellera rummet och framhäva rätt saker. Och belysning är så mycket mer än bara armaturer. Ett lite vitare/kallare ljus upplevs som mer ”gnistrande” och elegant, ett varmare ljus kan användas för att framhäva vissa produkter eller för att bara skapa trivsel. Oftast innebär ny butiksbelysning en relativt stor investering och då är det viktigt att det blir rätt från början. Men investeringen bör leda till en bättre shoppingupplevelse, ökad försäljning och en lägre driftskostnad i slutänden. Att det är möjligt att spara pengar hänger ihop med dagens LED-teknik som ger goda förutsättningar till sänkta driftskostnader. Upp till mer än 50 % går det att sänka sina driftskostnader med rätt belysning.

Det lilla extra

Även faktorer som temperatur påverkar oss. Se till att inte ha det för varmt i butiken på vinterhalvåret när man kommer in med tjocka jackor och erbjud gärna en sval plats i butiken på sommaren. Installera kanske en vattenautomat som ger kallt vatten i plastmuggar. En trevlig gest som folk kommer ihåg. Och något gott vid kassan, karameller eller dylikt, ger en positiv känsla efter köp. Att överlag uppmuntra till att klämma, känna, dofta, och kanske smaka på varorna, stimulerar alla sinnena. Det är också viktigt att återkommande ha lockvaror och erbjudanden. Att över huvud taget ge kunden det där lilla extra är viktigt. Kanske handlar det om att erbjuda gratis WiFi? Här ligger Sverige långt efter övriga världen där det ofta är en självklarhet i olika köpmiljöer. Slutligen är det givetvis av största vikt att bemöta kunderna på ett trevligt sätt. Det kan handla om allt från rätt klädsel till att säga hej och hej då, att vara tillgänglig, lyssnande och artig. Hur vill du att kunderna ska bli bemötta i din butik?

Pernilla Krantz

Redaktionschef

Följ artikelämnen

Välj de ämnen som du är intresserad av så kommer vi att meddela dig när vi publicerar någonting nytt.