Så går e-handeln

24 oktober 2023

E-handeln i Sverige fortsätter att minska under årets andra kvartal jämfört med föregående år, visar PostNords E-barometer. I likhet med första kvartalet i år är det bygghandeln som minskar mest medan apotekshandeln har högst ökning. Kläder och skor samt sport och fritid uppvisar också positiv tillväxt.

Den totala e-handeln viker nedåt med fyra procent under andra kvartalet och mest backade bygghandeln med 19 procent jämfört med samma period föregående år. Dagligvaruhandeln har haft flera utmanande kvartal på rad och minskade det här kvartalet med tre procent. En bransch som har ökat under flera år är apotekshandeln. Nu får den ytterligare skjuts uppåt och ökar med 21 procent jämfört med motsvarande period föregående år. Det gäller även sport och fritid vars segment ökar med en procent trots att branschen i sin helhet backar.


 - Det är flera samtida faktorer som alla påverkar apoteksbranschen online positivt. Ett breddat utbud, konkurrenskraftiga priser och produkter väl anpassade för att handlas online. Ur ett last mile-perspektiv är förpackningarna ofta gynnsamma sett till sin storlek och passar för e-handel, säger Marie Rudolfsson, affärsområdeschef PostNord Sverige.


Konsumenterna prioriterar valmöjligheter och tydliga leveransdatum. 59 procent av konsumenterna tycker att en av de viktigaste faktorerna vid leverans är att få välja hur varan ska levereras och 26 procent tycker att en av de viktigaste faktorerna är att få välja angivet leveransdatum. Var femte e-handelsretur är helt digital, genom en QR-kod eller SMS-länk där inga fysiska retursedlar används. Om också delvis digitala returer räknas, är det hela 74 procent av konsumenternas senaste e-handelsreturer som har varit digitala.


Ladda ner rapporten i sin helhet här

Pernilla Krantz

Redaktionschef

Följ artikelämnen

Välj de ämnen som du är intresserad av så kommer vi att meddela dig när vi publicerar någonting nytt.