Mobil dashboard för fysisk butik

12 december 2017

Idag plockar vi upp våra mobiltelefoner var sjätte minut, många gånger i samband med köp i fysisk butik. Det är ett beteende som de fysiska butiksägarna nu ska anpassa sig efter för att möta framtidens sätt att handla - och för att lära känna sina kunder.

Lindex2.jpg
Bild: Lindex

Att kunna mäta och analysera sin försäljning och konsumentens köpbeteende är av yttersta vikt för att lära känna sina kunder. Först då kan handlaren sälja rätt produkt till rätt pris och mer till varje enskild kund. Därför lanserar Sitoo en mobil dashboard för fysisk butik. Ett molnbaserat mät- och analysverktyg som gör det enkelt för handlaren att överblicka hela butiken i realtid. Genom ett knapptryck på sin mobil ser handlaren hela affären i sin hand.

Otillgängligt blir tillgängligt

Information om försäljningsutveckling och täckningsgrad är, enligt Sitoo, ofta otillgänglig och om den finns är den hårt knuten till handlarens stationära kassaapparat. Genom att förändra denna verklighet och göra handlarens nyckeltal tillgängliga via mobilen, skapas rätt förutsättningar för handlaren att på ett enkelt sätt analysera sin verksamhet och bli ännu bättre.

– Kunskapen om och kontrollen över sin verksamhet borde vara alla handlares rättighet. Med ett mobilt och molnbaserat mät- och analysverktyg som är kopplad till handlarens kassaregister kan även de minsta butikerna mäta och analysera aktiviteten i butiken, säger Jens Levin, VD på Sitoo.

Känd kund ökar lönsamheten

Att omvandla anonyma kundbesök i butiken till personliga relationer är en nyckel till ökad lönsamhet. Konsumenterna har förändrat sitt sätt att handla och antalet butiksbesök har minskat med 55 procent. Samtidigt har försäljningen i de fysiska butikerna ökat med 9 procent. Konsumenterna gör sin hemläxa på nätet, vilket leder till färre butiksbesök och ett mer målinriktat köpbeteende. Därför är nyckeltalet ”känd kund” ett av det viktigaste nyckeltalen för handlarens framgång.

– Förutom att hjälpa handlaren genom att göra traditionella nyckeltal såsom bruttovinst tillgängliga i realtid, vill vi hjälpa handlarna att möta konsumenternas nya sätt att handla genom att belysa ”känd kund” som ett av de viktigaste nyckeltalen, säger Jens Levin, VD på Sitoo.

Pernilla Krantz

Redaktionschef

Följ artikelämnen

Välj de ämnen som du är intresserad av så kommer vi att meddela dig när vi publicerar någonting nytt.