Mässan för er som söker lokal

3 december 2018

För femte året i rad går NYLOKAL av stapeln – mässan som samlar lokalsökande och lokaluthyrare från hela Sverige. Mässan hålls i Göteborg, Malmö och Stockholm under sista veckan i januari.

NYLOKAL.jpg
Foto: Torbjörn Hedberg

De största drakarna inom fastighetsbranschen samlas alla under samma tak då NYLOKAL bjuder in  till sin årliga mässa. Grundtanken med mässan är att skapa en mötesplats för lokalsökande företag och uthyrare. 

- Andra mässor fokuserar hårt på investerare och då finns det inte plats för lokalsökande företag. Lokalguiden är ensamma i Sverige om att arrangera en mässa där fastighetsägare och lokalsökande företag möts direkt. Dessutom finns det andra leverantörer på plats som kan hjälpa ett företag i samband med en kontorsflytt. Exempelvis med larm eller möbler, säger Linus Björland.

På fem år har mässan har vuxit sig dubbelt så stor. I år är upp till 150 bolag inbjudna och ett 30-tal utställare finns på plats i både Göteborg och Stockholm, i Malmö något färre. NYLOKAL har blivit ett givet inslag i kalendern varje år för intressenter inom fastighetsbranschen, berättar Björland.

- Jag tycker vi har blivit bättre på att ta reda på vad de lokalsökande företagen behöver. Vi har utformat mässan efter dem och förändrat lite år efter år, säger han.

Är det vanligt att lokalsökande hittar nya lokaler på mässan?

- Vi vet att det bokas visningar direkt på plats och vi vet också att det har gjorts affärer utifrån de kontakter som har etablerats under mässan. Ett bra bevis på det är att samma utställare återkommer varje år. Det finns flera exempel på att det fungerar och leder till faktiska affärer.

Varför ska man besöka mässan?

- Överlag tycker jag att man ska besöka mässan för att man på ett enkelt sätt kan hoppa över alla jobbiga steg. Man får direktkontakt med ansvariga uthyrare och får ta del av tjänsterna som man kan behöva. Det hela bäddar för att man effektiviserar kontorsflytten. 

Nytt för den här upplagan är samarbetet med Franchisetorget. De kommer att informera om vad det innebär att vara franchiseföretagare och flera franchisegivare är på plats för att hitta framtidens entreprenörer. 

- De kommer att ha sin mötesplats parallellt med vår. Tanken är att potentiella franchiseföretagare sedan kan gå in direkt till NYLOKAL och hitta det man behöver, exempelvis i form av en ledig lokal som de kan öppna sin verksamhet i, säger Linus Björland.

Har du några tips för hur man ska få ut så mycket som möjligt på mässan?

- Ha med dig en färdig sökprofil – en form av checklista. Det underlättar om man vet exakt vilken typ av lokal man söker. Sen kan man bara lämna över den till uthyraren istället för att man själv ska samla på sig en massa prospekt, säger Linus Björland. 

Den fullspäckade mässan innehåller flera programpunkter. Exempelvis ska Cecilia Gunnarsson från JLL föreläsa både i Göteborg och Stockholm. Inspirationsföreläsaren Michael Södermalm är en av talarna i Malmö och Stockholm. Exklusivt för Göteborg är föreläsningen med Anna-Karin Eckerlid som ska prata om Kinnarps koncept för flyttande företag. 

- Det sista som händer under mässdagarna är inspirationsföreläsarna. Jag hoppas verkligen att folk stannar och lyssnar för man kan få bra tips med sig hem, säger Linus Björland.

Yousef Boussir

Redaktör/reporter

Följ artikelämnen

Välj de ämnen som du är intresserad av så kommer vi att meddela dig när vi publicerar någonting nytt.