Framtidens köpcentrum

22 maj 2018

Nordic Shopping Centres rapport "a preview of the future" visar på 10 trender i framtidens köpcentrum. Det handlar om showroom, ny teknologi, kortare hyreskontrakt, robotar, matupplevelser, låtsasbutiker, snabb betalning, kunden som reklampelare och crowfundingsajter.

Nordic Shopping Centres rapport "a preview of the future" visar på 10 trender i framtidens köpcentrum. 

1. Förutsägbar handel - Fastighetsägare och handlare investerar i teknologi för att ta reda på kunders beteende och behov på en specifik plats vid en specifik tidpunkt.

2. Showroom för e-handeln - E-handelsjättarna kan vara morgondagens ankarhyresgäster. De etablerar butiker för att visa upp sina produkter.

3. Handelns airbnb - Handelns motsvarighet till Airbnb möjliggör för fastighetsägare att via en digital plattform hyra ut lokaler på korta kontrakt till handlare.

4. Robotarbetare - Robotar assisterar kunder i butiker och serverar mat i restauranger.

5. Mat och matupplevelser - Mat och och upplevelser får en ännu större betydelse. Matlagningskurser, pop up-restauranger och food trucks kan ersätta den traditionella food courten.

6. Låtsasbutiker - Genom virtual reality (VR) och augmented reality (AR) kan en kund få känslan av att besöka en verklig butik eller se hur en vara ser ut.

7. Snabb betalning - Sätten att betala blir fler, med olika mobila lösningar som exempelvis Swish.

8. Kunden som reklampelare - Kunden kan marknadsföra sina köp till vänner och bekanta och få kommission om marknadsföringen leder till köp.

9. Crowdfundingsajter - Innovativa och kreativa projekt får möjlighet att visa upp sina idéer via crowdfundingsajters plattformar i gallerior.

10. Även fysiska butiker - De fysiska butikerna fortsätter att spela en viktig roll för handeln. Nätbutiker och fysiska butiker kompletterar varandra. 


Artikelämnen:

Välj de ämnen som du är intresserad av så kommer vi att meddela dig när vi publicerar någonting nytt.

Pernilla Krantz

Redaktionschef