Från handel till upplevelser

11 juni 2019

Handeln påverkas mycket både av nya köpbeteenden och e-handelns framfart. Även Malmö har haft sina problem, inte minst Entré som varit lite av ett sorgebarn och som dragits med lönsamhetsproblem och konkurser i flera år. Nu har Trianon tagit sig an huset och genom sin lokala förankring, sitt mod och förmåga att tänka utanför boxen har man lyckats förvandla ett öde köpcentrum till ett livfullt upplevelsecentrum.

Entré 1 - webb.jpg
Foto: Trianon

Invigningsvåren 2009 sålde TK Development Entré till tyska Commerzbanks fastighetsbolag Commerz Real AG, då med ungefär hälften av ytan uthyrd. Toppnoteringen, på cirka tre fjärdedelar, nåddes 2010 då man också försökte sälja projektet. Dock utan framgång. Ganska snart fick köpcentrumet lönsamhetsproblem och konkurserna duggade tätt för flera butiker i den hårdnande konkurrensen av nya köpcentrum i Malmö, blanda annat Emporia i Hyllie. Istället för att sälja bestämde sig ägarna 2013 för att satsa på en genomgripande ombyggnad och ny inredning inomhus. En satsning som fick katastrofala följder.

– När vi tog över stod nästan halva huset tomt, berättar Anna Heide, affärsutvecklingschef, Trianon. Efter de enorma satsningar som gjordes kunde butikerna inte bära de nya, höga hyrorna. Inte med den köpkraften som finns i Malmö. Som utländska ägare hade man inte heller koll på Malmö och stadens naturliga rörelsemönster. Entré föll ner i ett sorts vakuum.


Modiga och lokala

Så varför väljer man då att köpa ett köpcentrum med allt detta i bagaget?

– Vi ser oss som modiga och inte minst vår vd Olof Andersson som såg husets potential, beskriver Anna Heide. Han brukar säga: ”Det var en fastighet vi inte tänkte köpa till ett pris vi inte kunde motstå.” Den här satsningen och resan bygger jättemycket på våra eget nätverk och på vår lokala kännedom. Vi har inte gått den traditionella vägen.

Modet handlade mycket om att våga byta inriktning.

– Vi fortsatte inte stånga oss blodiga för att det bara skulle vara butiker i huset utan kom på ganska tidigt att vi ville satsa på upplevelser. När Entré byggdes 2009 var det egentligen ämnat just för det, med etableringar som SF och O´Learys.

I dag sitter dessa båda aktörer kvar på plan tre och har fått gott sällskap av ExtremeZone som hyr hela 5 000 kvm. Här hittar man allt från ninjawarriorbanor, parkour, freerunning, höga klätterväggar, foampits, grymma trampoliner och mycket annat.

– Hela plan tre är nu uthyrt och ExtremeZone har kommit igång jättebra. Det känns fint att ha hittat tillbaka till det huset egentligen är byggt för – upplevelser.


Fler måste våga satsa

Även på plan två är det full action.

– Här har vi satt sex olika koncept med samma operatör, berättar Anna Heide. Här finns Sveriges första VR Escape Rooms, T-Rex restaurang, en miniatyrstad för de små, boule- och tapasbar, Laser Zone och självlysande äventyrsgolf. Många är helt nya koncept för Malmö. Här har vi endast några mindre ytor kvar att sätta.

På plan ett finns Systembolaget och H&M kvar plus Apoteket och Ur & Penn.

– Och vi har precis öppnat upp ny stor godisbutik, Godiscenter, Aiko Sushi är på gång att etablera sig, ett café flyttar snart in vid entrén och New Look Kozmatic, som även har grossistverksamhet, har tagit en stor lokal.

Som det ser ut nu är 74 procent av Entré uthyrt och då är det så kallade torghuset inkluderat.

– Torghuset är mitthuset där vi tänker oss kontor och så restauranger ut mot piazzan i bottenplan.

Och fler restauranger lär det bli.

– Vi tror mycket på fler restauranger, säger Anna Heide. Intresset från klädbutikerna är noll och vi tror inte heller på den typen av detaljisthandel som man lika gärna kan handla på nätet. Istället erbjuder vi det man inte kan köpa där; service, restaurangupplevelser och samhällsfunktioner. Vi har till exempel Folktandvården som hyresgäst på plan två.

Trianons resa med Entré fortsätter och nu gäller det att hålla ut och förbli modiga. Och Anna Heide tror att flera aktörer måste börja tänka om.

– Vi ser helt nya köpmönster och beteenden i dag så fler måste våga satsa och tänka utanför boxen. Många traditionella köpcentrumaktörer är lite för fast i sina gamla hjulspår. Förändringen i handeln är antagligen bara i sin linda, det gäller att hänga med.


Yousef Boussir

Redaktör/reporter

Följ artikelämnen

Välj de ämnen som du är intresserad av så kommer vi att meddela dig när vi publicerar någonting nytt.