Vilka annonser ger flest kunder?

Hur påverkar annonsernas design dess framgång? Något omfattande knep finns inte, men det finns faktorer som påverkar hur framgångsrik den blir. 

I en studie av närmare 40 000 bannerannonser visade det sig att de annonser med en röd bakgrund har en högre konverteringsgrad än de med andra bakgrundsfärger. Siffran är hela 31 procent högre. Den vanligaste bakgrundsfärgen i studien var vitt och svart, vitt låg 14 procent över snittet medan svart hamnade hela 22 procent under.

Innehöll annonsen ett ansikte fungerade den bättre än en annons utan ansikte och hade annonsen en logotyp konverterade den bättre än annonser utan, drygt 4 procent. Bäst blev det om logotypen placerats i nedre vänstra hörnet.

Så satsa alltså på en röd banner med ett ansikte på, och lägg logotypen nere till vänster. Då har du störst chans att nå framgång med din banner!

 

Favoriterna kommer nu från länken, vill du spara dem till dina favoriter klicka på knappen nedan.

Skriv över dina favoriter Visa dina favoriter

Dina sparade favoriter

Nedan listas dina sparade favoriter.

Dina uppgifter

Få prisuppgifter och mer information om dina sparade favoriter.

Din intresseanmälan är nu skickad. Vill du rensa dina favoriter?

Rensa dina favoriter