Undvik fallgroparna, välj rätt telefoni

Telekommarknaden har många hungriga aktörer. Fredrik Ljungdell från Komkap vet hur lätt det kan vara att gå vilse i djungeln av avtal och bindningstider och ger oss de bästa tipsen för en mer kostnadseffektiv och problemfri telefoni.

Vår affärsidé är ganska enkel, vi jobbar stenhårt med omvärldsbevakning av telekom. Vi har ständig koll på nyhetskanaler och kontakt med operatörer och tillverkare. På det viset vet vi vilka förändringar som sker redan ofta innan de skett. Sker det förändringar så analyserar vi dessa och vilken verkan förändringen kan få för kunden. Till exempel när Telia blev stämda och fick byta namn på sitt fastpris-abonnemang för att det inte var tillräckligt billigt. Det första vi gjorde i det läget var att övervaka abonnemangsformen för att se hur Telia valde att förändra den och hur de skulle förmedla detta till sina befintliga företagskunder. Genom att jobba på detta viset med alla operatörer, tillverkare och kringtjänster är vi alltid uppdaterade med vad det finns på marknaden, vad betyder det och vad kan det betyda för ett företag.

När du hör av dig till oss brukar vi börja med att fråga hur du vill att din telefoni ska fungera. Ett vanligt företag köper in telefoni vartannat eller var tredje år, vi gör det flera gånger i veckan och vet hur du undviker att göra misstag. Så kortfattat kan man säga att vi med vår kunskap om marknaden hjälper företag att köpa in rätt telefoni och växel till rätt pris, allt ifrån abonnemang till telefoner och hur växeln ska fungera. Vi håller även workshops hos kunden där vi undersöker företagets behov. Vilka företag har nytta av att utvärdera sin telefoni?

Våra minsta kunder är enskilda företagare. För de mindre företagaren brukar det oftast handla om att de ska få rätt kärnprodukt, alltså vilket abonnemang passar just dem. Vi vägleder dem utifrån deras önskemål och behov, de får möjlighet att ställa sina frågor och vi kan lämna svar direkt över telefon. En av våra största kunder har 1 500 användare i tre nordiska länder. I det fallet hade de själva letat efter ett företag som kunde knyta ett avlat med hela norden men när vi tog deras uppdrag upptäckte vi ganska snabbt att bäst pris fick företaget om varje land har ett eget avtal. Vi löste det från Sverige och satte upp ett servicenät så den svenska telefoniansvarige hade en kontaktperson som tog hand om alla ärenden i hela norden.

Hur kan man vara säker på att ni erbjuder kunden det bästa alternativet? Det finns fler aktörer än vi som håller på med upphandlingskonsultation. Det som skiljer oss från de andra är vår kunskapsnivå. De andra företagen är jätteduktiga säljare och duktiga på att lyssna på kunden, men det som gör oss unika är vår omvärldsanalys. Ett vanligt scenario är att vi har en kund som jobbar med både oss och med en av våra konkurrenter, det rekommenderar vi gärna att de gör. Vi uppmuntrar däremot gärna kunden att jämföra oss med andra aktörer. Om kunden hittar en bättre lösning än den vi erbjuder kan de naturligtvis tacka nej till vårt erbjudande, det finns inga förpliktelser, och än så länge har vi inte tappat någon (skratt).

Vilka är de vanligaste misstagen vid köp av de här tjänsterna? Det vanligaste och dyraste misstaget är att blint lita på sin kontakt hos den nuvarande operatören. Det finns en övertro att lita på att de här personerna ser till att du får det bästa avtalet. Men så länge som din operatör inte behöver stå till svars och jämföra sina priser med resten av marknadens kostnader och erbjudanden kommer de ta mer betalt, just för att de kan göra det.

Ett annat fel många gör är att de skriver på ett för långt avtal. De flesta operatörer jobbar så att de erbjuder kunden två alternativ. Ett med en längre bindningstid, och ett med en kortare bindningstid. Låt säga att ett avtal på 24 månader kostar 100 kronor per användare och ett avtal på 36 månader kostar 90 kronor per månad, det ser bättre ut på papper men i verkligheten kan det vara en dyr affär. Vi rekommenderar alla våra kunder att inte skriva på avtal längre än 12 månader. Ingen bransch är så snabb som telekombranschen där produkterna utvecklas och priserna går ner hela tiden. För två år sedan fanns knappt ett abonnemang med gratis surftid, sitter du då med ett avtal på tre år så kan priserna gått ner betydligt och tjänsterna utvecklats. I värsta fall måste du då betala för dyra tilläggstjänster som hade varit betydligt billigare om ni skrev om avtalet varje år.

En miss är att köpa på magkänsla, kanske litar man på fastprisabonnemang till exempel, det känns bra och tryggt. Men hur anställda använder telefonen ser olika ut för olika personer på en arbetsplats. Som kund har du alltid rätt att begära en ringmönsterrapport. Det är ett dokument från operatören som redovisar allt från samtalstider till antal använda kilobyte för varje individuell användare. Vi har själva tagit fram ett program som utifrån företagets ringmönsterrapport analyserar vilket abonnemang i kombination med vilka tilläggstjänster som passar bäst utifrån individens användarvanor. Genom att se över varje anställds telefonvanor kan man spara hur mycket pengar som helst.

Vad kostar era tjänster? Ett mindre företag med fem-tio anställda brukar i regel inte kräva att vi kommer ut håller workshop, då tar vi inget betalt. Ett större företag, som vi behöver titta närmre på och göra en mer komplex analys av, får betala en mindre avgift, det är egentligen bara för att täcka våra projekttimmar. Säg att ett företag kan tjäna 100 000 på ett nytt avtal, då är vår kostnad max 7 000 kronor, det vill säga 7 procent. Vår främsta inkomst kommer från avtal med operatörerna där vi får lov att fakturera dem för de konsulttimmar det tagit oss för att hjälpa den blivande kunden. Så till största del finansieras vi av den operatör som kunden väljer.

Ni finns i Stockholm om jag sitter i Malmö och behöver hjälp, hur funkar det då?

Vi sitter i en väldigt modern miljö och kan i princip erbjuda alla våra tjänster på distans, genom videokonferenser och så vidare. Naturligtvis finns det alltid en fördel med ett personligt möte och skulle en kund utanför Stockholmstrakten vilja att vi kom på besök så går det naturligtvis att ordna.

Ni finns i Stockholm om jag sitter i Malmö och behöver hjälp, hur funkar det då? -Vi sitter i en väldigt modern miljö och kan i princip erbjuda alla våra tjänster på distans, genom videokonferenser och så vidare. Naturligtvis finns det alltid en fördel med ett personligt möte och skulle en kund utanför Stockholmstrakten vilja att vi kom på besök så går det naturligtvis att ordna.

Favoriterna kommer nu från länken, vill du spara dem till dina favoriter klicka på knappen nedan.

Skriv över dina favoriter Visa dina favoriter

Dina sparade favoriter

Nedan listas dina sparade favoriter.

Dina uppgifter

Få prisuppgifter och mer information om dina sparade favoriter.

Din intresseanmälan är nu skickad. Vill du rensa dina favoriter?

Rensa dina favoriter