Tove Wahlén, NP3 Fastigheter: Det är viktigt att förstå hyresgästens behov

Tove Wahlén jobbar som Affärsansvarig på NP3. Här berättar hon om utmaningar inom uthyrningsbranschen, framtiden och hur en bra uthyrare är.

Hur skulle du beskriva den optimala hyresgästen?

- Den optimala hyresgästen uppträder professionellt, vill ha skriftliga överenskommelser, förespråkar ett givande och tagande samt har god kommunikativ förmåga där man är rak och tydlig samtidigt som man är glad och trevlig. En fördel är också om de har lite kunskap kring fastigheter. Sist men inte minst ska de betala hyran i tid.

Vilka missuppfattningar kan dyka upp i samband med en uthyrning och hur jobbar du för att undvika dessa?

- Vad som ingår när man flyttar in, att man hyr lokalen i befintligt skick exklusive de anpassningar man avtalat om. Ofta kommer synpunkter upp i efterhand. Jag försöker undvika missuppfattningar genom att skriva tydliga avtal och gå igenom dem noga med hyresgästen samt låta dem läsa i lugn och ro. Man tjänar i längden på att vara 100 % tydlig och ärlig.

Hur jobbar du för att möta en hyresgästs behov och krav?

- Det viktigaste är att lyssna på hyresgästen och lite klyschigt, försöka förstå deras verksamhet med de behov som medföljer. Ofta kan man luta sig på tidigare erfarenhet, tänka kreativt och titta på referensobjekt men sedan är många arkitekter även duktiga på att ta fram lösningar. Det är bättre att belysa alla problem/frågor initialt och hitta lösningar på detta samt att ta en diskussion kring vem som skall bekosta vad, istället för att hyra ut en lokal som inte fungerar i längden.

Vad gillar du mest med ditt jobb?

- De varierande arbetsuppgifterna, att man lär sig något nytt varje dag och får en inblick i många olika företag samt i städernas utveckling. Att man får träffa många olika typer av människor (även om det ibland är påfrestande) och att man måste ha lite tempo. På NP3 får jag utrymmet att vara kreativ samtidigt som höga krav ställs på rapportering av siffror och den kombinationen gillar jag!

Hur är en bra uthyrare?

- På vårt bolag med den arbetsfördelning vi har: Lyhörd, ödmjuk, kreativ, ”streetsmart”, bra analytisk förmåga där helheten vägs in och snabbfotad.

Vad skulle du säga är det svåraste med ditt jobb?

- Få tiden att räcka till att ha 100 % koll på sina befintliga hyresgäster. Man vill vara väl insatt i hur det går för deras verksamhet, för att kunna vara proaktiv. Vad gäller den rena uthyrningen så är det nog att få snabbhet i processen då alla led är med, så som kommunen, arkitekt, byggentreprenör och verkare.

Hur tror du framtiden ser ut för uthyrningsbranschen?

- Jag ser positivt på framtiden, framförallt på de orter vi verkar då de är under tillväxt. Däremot ställs det högre krav på alla led i samhället och på alla branscher vilket betyder högre krav på uthyrningsbranschen vad gäller kunskap kring effektivisering av ytor och hur hyresgästerna bäst möter sina kunders behov. Fastighetsbranschen är ganska stelbent och traditionell vilket jag tror kommer förändras i takt med ett generationsskifte.

 

 

Favoriterna kommer nu från länken, vill du spara dem till dina favoriter klicka på knappen nedan.

Skriv över dina favoriter Visa dina favoriter

Dina sparade favoriter

Nedan listas dina sparade favoriter.

Dina uppgifter

Få prisuppgifter och mer information om dina sparade favoriter.

Din intresseanmälan är nu skickad. Vill du rensa dina favoriter?

Rensa dina favoriter