Teknik i framkant

Teknik i framkant. Ja, så beskriver Joachim Brandt på QM Communication det senaste inom telekommunikation. Solus Business Communication, är en sk Unified Communication plattform, signerad det svenska företaget Telepo som bl a blev valt till årets IT-utmanare i Sverige 2008 av Veckans Affärer och till ett av de hetaste teknikbolagen i Sverige 2008 av NyTeknik och Affärsvärlden.QM Communication, som starkt tror på att sälja telefoni som tjänst, har paketerat lösningen på sitt sätt och erbjuder framförallt operatörsoberoende teknik. Lösningen innebär att man som företag har en unik samlad plattform för all kommunikation - mobilt, IP och fast telefoni, sms och chatt. Telefonistfunktioner och egen konferensbrygga, det är några av tjänsterna som kan erbjudas. I tider där besparingskrav och stramare ekonomiska ramar råder ligger den här typen av telefonitjänst helt rätt. Genom tjänsten tar företagen del av den senaste tekniken, har möjlighet att skapa effektivare organisationer utan att belasta med nya investeringar och förhöjda driftskostnader. Det finns omedelbara och i vissa fall omfattande kostnadsbesparingar att göra, alltså mer funktion och teknik för samma eller mindre pengar. - Många företag vet inte vilka stora möjligheter det finns i att hitta kostnadseffektiva lösningar, menar Joachim. Vi tror mycket på effektivisering just nu när det ser ut som det gör med lågkonjunkturen. En sådan här lösning ligger precis rätt i tiden. Man kan skräddarsy den på individnivå och den blir väldigt kostnadseffektiv och kan plockas in i en färdig infrastruktur. Samordnad kommunikation, ett nytt begrepp Det händer mycket i telekombranschen men just nu är Unified Communication det senaste och det man pratar om. - Tidigare var det IP, men nu är man där och förbi, menar Joachim. Nu har man tagit allt ett steg längre. Joachim är övertygad om att Solus Business Communication är den nya generationens kommunikationslösning. Här står användaren i centrum, inte tekniken. - Det här medsamordnad kommunikation är ett nytt begrepp, menar han. Den stora skillnaden från andra lösningar på marknaden i dag är att man kommit så långt med mobiliteten. Telepo har som svenskt bolag tagit fasta på den svenska marknaden och skräddarsytt plattformen för vårt sätt att arbeta. Lösningen är extremt mobil. I dag vill de flesta företag inte ha en fast växel på kontoret utan man vill ha telefoni som tjänst och abonnera på just de tjänster som användarna och verksamheten kräver. Kanske ser företaget helt annorlunda om några år och då vill man inte ha en burk på väggen som begränsar utan man vill kunna förändra sig i takt med att organisationen förändras eller att marknaden utvecklar nya tjänster.

Välj själv hur du arbetar Funktionen bygger på att alla användare har ett eget nummer där man själv väljer hur man arbetar. När det ringer svarar man i en mobil, softhphone eller SIP/IP-telefon. Användaren väljer det gränssnitt som passar arbetssituationen för tillfället. "Presence" ger dig bra överblick och information om hur kollegorna är tillgängliga, pratar i telefon osv. Borta är den gamla typen av hänvisning, allt hanteras via ett gemensamt grafiskt gränssnitt. I dag och i framtiden är det mer intressant på vilket sätt användaren vill vara tillgänglig, välj själv att vara nåbar genom telefon, sms eller chatt.

Genom hostingmiljöns storskalhetsfördelar kan alla företag, stora som små, använda sig av tjänster som annars hade blivit för kostsamma eller för svåra att administrera. Exempelvis kan man genom en mobilklient få alla mobilanvändare fullt integrerade i växeln och i realtid få kollegornas presence.

Telefoni som tjänst Visst kan många lösningar på marknaden erbjuda telefoni som tjänst, men Solus Business Communication har två unika fördelar; att den har all kommunikation samlad och att den är operatörsoberoende. - Vi säljer en teknisk plattform och inom ramen för den har man valfrihet att omförhandla avtalet med operatören. Ett företag kan byta leverantör till en som passar för dem just då. Och tekniken följer med. Den här lösningen har två stora funktionssläpp per år men man gör löpande uppdateringar under året, något som ingår när man abonnerar på tjänsten. - Man kan välja till de funktioner som passar just sitt företag, förklarar Joachim. Man ska inte betala för en massa överkapacitet utan bara betala för det man använder. Att ha telefonin som tjänst, det är det som är framtiden. Tips och råd: Gör en total genomgång av ditt telefonibehov. Ta hjälp av en extern konsult och titta på helheten! Det handlar inte bara om telefoner längre, man bör se över hela spannet med användarens behov och önskemål, se över avtalen som avser fast telefoni, mobilavtal och abonnemang, internetaccesser, datamiljö m m. Se till att ha en kontaktyta för allt. Många har 4-5 olika leverantörer och det blir väldigt rörigt och svårt att få processerna att flöda smidigt. Teckna inte alltför långa avtal, det händer mycket i branschen och det kommer många nya lösningar. Se till att det finns flexibilitet i lösningen och att du inte låser in dig. Ingen kan sia om hur företaget eller tekniken ser ut om några år. Se över dina avtal.

Favoriterna kommer nu från länken, vill du spara dem till dina favoriter klicka på knappen nedan.

Skriv över dina favoriter Visa dina favoriter

Dina sparade favoriter

Nedan listas dina sparade favoriter.

Dina uppgifter

Få prisuppgifter och mer information om dina sparade favoriter.

Din intresseanmälan är nu skickad. Vill du rensa dina favoriter?

Rensa dina favoriter