Stärk ditt varumärke

Mäklarfirman Bjurfors ville skapa en hemkänsla på kontoret i Göteborg. passande för ett företag som säljer bostäder till sina kunder.

Mäklarfirman Bjurfors ville skapa en hemkänsla på kontoret i Göteborg. passande för ett företag som säljer bostäder till sina kunder.

Vilka olika medel kan man använda sig av i sin inredning för att stärka sitt varumärke?

- Utgå ifrån en helhetstanke och börja med att skapa ett koncept - Vad ska lokalerna och inredningen signalera till kunder och medarbetare, hur ska den fungera, vad vill ni få ut av er lokal? Utifrån det, tänk sedan att inredningen inte bara är möbler. Med hjälp av rätt materialval och rätt produkter kan företaget stärka varumärket och inte minst, skapa en väldigt trivsam och inspirerande miljö att arbeta i. Stanna inte vid bord, stol och förvaring. Detaljerna är viktiga för att skapa en välkomnande känsla och göra lokalerna personliga.

Att tänka på är att budgetera för detaljer redan i starten, köp inte för små saker och glöm inte porslinet! Det är väldigt mycket trevligare och godare att dricka kaffe i en fin mugg än i en billig kopp från "den där stora möbelproducenten".

Hur många kontor har inte grå matta, vitt tak och väggar målade i 0502Y? Jobba med alla ytor – golv, väggar och tak. Olika golv och mattor, tapeter, tak – det går såväl att trycka mönster på absorbenter som att tapetsera en yta.

Det är idag mycket glas och glaspartier i de flesta lokaler. Ett helhetskoncept med invändig skyltning förstärker varumärket och kompletterar interiören. Tänk krockstoppers på glaspartier, wc/förrådssymboler, namnskyltar på mötesrum. Och – det finns fler namn att döpa sina mötesrum till än Orust, Brännö eller Marstrand. Anordna en tävling på företaget eller knyt an till något från verksamheten.

Lite humor i inredningen är inte heller farligt.

Active Sportswear har använt delar av sin </p><p>logga som foliering på glasväggar.

Active Sportswear har använt delar av sin

logga som foliering på glasväggar.

Hur kan man jobba med loggan och företagets färger?

– Här finns det fler valmöjligheter. Självklart kan man inreda utifrån företagets loggofärger om det känns rätt och varumärket är väldigt starkt förknippat med en viss/vissa färger. Jag tycker annars det är bättre att utgå ifrån den känsla företaget vill förmedla och utifrån det sätta en färgskala/ett färgtema för interiören. Använder man sig av företagets färger tycker jag inte det behöver genomsyra alla ytor i lokalerna. Kanske väljer man att koncentrera detta till entrén och vissa mötesytor. Lunchrum och fikaplatser är en yta för avkoppling och där tycker jag inte man ska binda sig till företagets loggofärger, här är det trevligt att bryta av och erbjuda en annan miljö.

Den invändiga skyltningen är ett utmärkt sätt att ta upp detaljer från loggan som former, typsnitt och färger.

Var ska man lägga krutet?

– Har man en tight budget – lägg krutet på enstycksprodukter och detaljer eller välj ut några specifika ytor och satsa där. Ett bord som kostar några tusenlappar mer än ett annat gör inte så stor skillnad men ska man köpa 20 mötesstolar ger det genast större påverkan.

Glöm inte att få med så mycket som möjligt gällande fasta materialval i hyreskontraktet. Med en schysst grund i lokalen kan man använda relativt enkla möbler.

Och självklart – bra och funktionella arbetsplatser.

Företaget Active Sportswear har använt sin logga i inredningen och lagt fokus på materialval.

Företaget Active Sportswear har använt sin logga i inredningen och lagt fokus på materialval.

Hur kan man jobba med olika materialval?

– Mera tapeter! Utbudet är enormt och specialtryckta fototapeter är inte dyrare än färdiga. Blanda material och färger. Blanda även inredningen – alla mötesrum behöver inte ha likadana stolar och samma färgsättning. Inred olika utrymmen på ett varierat sätt så alla kan hitta en favoritmiljö att arbeta i.

Hur kan man samarbeta med sin fastighetsägare?

– Samarbete är jätteviktigt! Ha gärna en tydlig kravspecifikation över funktioner och utförande/materialval när du söker/har hittat en lokal. Med en tydlig kravspecifikation blir det enklare för såväl dig som hyresgäst som för fastighetsägaren att finna en bra lösning för alla.

Vad kan man vinna på ”rätt sorts” inredning som stärker profilen och varumärket?

– Attrahera rätt personal och kunder.

Behålla de medarbetare man har – vara stolt över sin arbetsplats.

Stärka profilen utåt.

Inredningen ska även fungera som ett verktyg till det arbetssätt företaget vill jobba utifrån. På så sätt kan rätt inredning bidra till en effektivare och enklare arbetsdag.

Och självklart – skapa en inspirerande arbetsmiljö där medarbetare och kunder trivs.

Vad kan du ge för generella tips och råd?

– Var ute i god tid, räkna med leveranstider på inredning mellan 4-12 veckor.

Köp inte allt från en och samma tillverkare, det blir lätt lite trist. Dela upp arbetsplatser och miljöinredning var för sig.

Glöm inte att sätta konceptet och budgeten direkt så pengarna räcker till det slutresultat ni vill uppnå.

Ta inte med gamla grejer vid en flytt som inte passar in. Välj ut vad som är värt att behålla - skänk och sälj, gör om!

Att inte ha så bråttom med att teckna hyreskontraktet. Tänk till, ta hjälp om så behövs, och sätt en bra nivå för materialvalen som ger er möjligheter att välja och skapa en bas för er inredning och det ni vill signalera.

Sätt gemensamma förhållningsregler hur ni kan hjälpa varandra skapa ett snyggt och trivsamt kontor. Ofta ser jag stökiga kontor där man inte plockar undan på sitt skrivbord. Det ligger papper, pärmar och annat ovanpå förvaringar och en liten krukväxt har fått stå och vissna i ett fönster.

Form är lika viktigt som funktion!

Favoriterna kommer nu från länken, vill du spara dem till dina favoriter klicka på knappen nedan.

Skriv över dina favoriter Visa dina favoriter

Dina sparade favoriter

Nedan listas dina sparade favoriter.

Dina uppgifter

Få prisuppgifter och mer information om dina sparade favoriter.

Din intresseanmälan är nu skickad. Vill du rensa dina favoriter?

Rensa dina favoriter