Sollentunas unika miljöer

Med palmer, vattenfall, amningshylla och träklädda kundstråk ska Nya Sollentuna Centrum bli något alldeles unikt. Och det krävs i kampen om de kräsna och medvetna Sollentunaborna, menar Jonatan Carlring som är projektansvarig.

Sommaren 2005 bestämde sig Steen & Ström för att utveckla sitt Sollentuna Centrum för att skapa ett nytt, större köpcentrum som möter besökarnas behov av upplevelser, trivsel och inspiration – ett unikt centrum som gör Sollentuna till en attraktiv shoppingdestination. Året därpå startade om- och tillbyggnaden av centrat som blir nästan dubbelt så stort som tidigare då de 20 000 kvadratmetrarna blir 34 000 kvadratmeter butiksyta. Idag är 36 butiker i drift i Sollentuna Centrum och när hela centrumet är färdigställt i mars 2010 kommer det rymma cirka 130 butiker.

För alla bilburna besökare väntar 1 500 nya parkeringsplatser i garage. Sinnligt feminin känsla Nya Sollentuna Centrum kommer att bli ett avstressat centrum för medvetna kunder som också vill njuta och uppleva. Den övergripande känslan blir sinnligt feminin men butiksutbudet kommer att vända sig till hela familjen. Delinvigning kommer att ske i november 2009 när samtliga butikslokaler och gemensamma utrymmen är klara. I början av 2010 sker formell invigning i samband med att den nya saluhallen blir klar.

2010 beräknas antalet besökare bli cirka 6 miljoner och omsättningen ha ökat till 1,3 miljarder kronor. Nya Sollentuna Centrum kommer också att skapa cirka 800 arbetstillfällen. Enligt arkitekten John R Johanson på torbjörn+edgren arkitektkontor ab, som började med ritningarna för nya Sollentuna Centrum i februari 2006, är målsättningen att skapa en själ i centrumet, inte bara en generisk rundvandring.

– Vi ville skapa en stor variation i Sollentuna Centrum, som samlat ska ge kunden en helt ny typ av shoppingupplevelse, en upplevelse som man vill komma tillbaka till. Flera andra köpcentrum väljer en mer symmetrisk design, vilket vi har frångått. Glashus med mjuka former Den utvändiga designen utgörs av ljusa fasader i halvtransparenta glasskivor och kompletteras med ett skärmtak som också det är av glas. Entréerna är inbjudande med sina mjuka former och de två burspråken, mot Sollentunavägen och Turebergs torg, sticker ut ur fasaden och utgör mötet mellan den inre köpcentrumvärlden och stadslivet utanför.

Kräsen målgrupp I och med Nya Sollentuna Centrum placeras Sollentuna på kartan på nytt, menar Jonatan Carlring, projektansvarig på Steen & Ström. Men att ta i och satsa det där lilla extra är nödvändigt för att vinna Sollentunaborna. – Sollentuna är Sveriges femte rikaste kommun och konkurrensen med Kista, Täby och Stinsen är väldigt tuff. Sollentunabon är lite kräsen av sig och gör medvetna val.

Förhoppningsvis blir valet Sollentuna Centrum efter det vi valt att göra. Varierade naturmaterial Steen & Ström har lagt stora resurser på materialval och utformning av såväl helhet som i detaljer. Centrumet är indelat i ett antal välkomnande shoppingstråk som formats utifrån kundernas olika livsstilar och behov. Här kommer finnas en oas med stora palmer och ett imponerande vattenfall där inspirationen kommer från det danska museet Glyptoteket. Burspråk för avkoppling, en stor eldstad och generösa, elegant integrerade sittplatser runt om i centrumet är också exempel på hur Nya Sollentuna Centrum särskiljer sig markant från andra köpcentrum i Sverige.

– De flesta köpcentrum idag är väldigt lika. Det är i stort sett bara glasfronter överallt. Men här har vi valt att lägga väldigt mycket kraft på att variera stilen på de olika kundstråken och har fokuserat på naturmaterial som trä och sten. Förutom oerhört bra shopping ska man som besökare få en väldigt behaglig upplevelse, säger Jonatan Carlring. Trämiljö för skön shopping I slutet på februari i år invigdes den första delen i det nya kundstråket på plan två där känslan står i fokus.

Kundstråket är helt och hållet inrett i trä med trägolv av rödbrun massiv Jatoba som möter väggar och tak av körsbärspanel med infällda up-lights och små sittnischer vilka ger möjlighet till en stunds vila och avkoppling.

Saluhall med gammeldags känsla Också delar av den nya saluhallen på gatuplan har hunnit öppna. Den är utformad med enkla material som för tankarna till äldre, välkända förebilder men kommer att byta skepnad allt eftersom alla nya butikerna etablerar sig. Palmer och vattenfall Oasen, den plats i Sollentuna Centrum där man ska kunna komma till ro, fylla på energi och koppla av, ska stå klar i slutet på oktober.

– I det här exotiska landskapet med 20 meter i takhöjd, vattenfall, stora palmer och 600 olika sorters växter ska temperaturen ligga runt 24 grader året om för att skapa en behaglig miljö. Där kommer man också finna en restaurang, ett gym på över 2000 kvadratmeter och något Jonatan kallar för en baby lounge eller amningshylla. – Dit upp kan föräldrarna gå upp och i lugn och ro amma sina barn samtidigt som de kan sitta och blicka ut över den här fantastiska miljön. Möblemanget utgörs av sköna fåtöljer samt lekmöbler för medföljande småsyskon. På plats finns också skötbord samt mikrovågsugnar för uppvärmning av barnmat.

Lediga butiksytor

Alla restaurangytorna är redan uthyrda men av de totalt 34 000 kvadratmetrarna butiksyta är cirka 15 procent fortfarande hyreslediga. – Det är butikslokaler i varierande storlekar, framförallt utvändiga lokaler, dvs butiker som ligger ut mot Sollentunavägen. Dessa har bara entré från utsidan så det behöver vara butiker som drar i sig och inte är direkt beroende av flödet.

Det kommer naturligtvis vara folk som rör sig utanför också, men inte på samma sätt som där inne. En resebyrå, Seven Eleven, kemtvätt eller tandläkare är exempel på verksamheter som Jonatan Carlring kan tänka sig skulle kunna passa där.

– Även någon typ av jakt- eller fiskebutik skulle kunna passa jättebra, avslutar han.

Favoriterna kommer nu från länken, vill du spara dem till dina favoriter klicka på knappen nedan.

Skriv över dina favoriter Visa dina favoriter

Dina sparade favoriter

Nedan listas dina sparade favoriter.

Dina uppgifter

Få prisuppgifter och mer information om dina sparade favoriter.

Din intresseanmälan är nu skickad. Vill du rensa dina favoriter?

Rensa dina favoriter