Smidigare flytt med rätt hjälp

Flytthjälp, kontorsflytt

Flytthjälp, kontorsflytt

Att flytta ett helt företag är en stor process och det är många saker som kan gå fel på vägen, men med rätt tankesätt och hjälp blir flytten enkel.

– Man måste ha en flyttansvarig. Det är det absolut viktigaste.

Det säger Janne Bruun på Underhållstjänst. Ett företag som utför vaktmästeri- och fastighetsservicetjänster. Bland mycket annat kan de hjälpa till med hela företagsflytten.

– Den flyttansvarige är den som pekar med hela handen. När flytten väl är igång är det inte läge att diskutera utan då måste allt flyta. Det är sånt som den flyttansvarige måste se till, så den här rollen kan inte vem som helst ha. Man måste ha koll, säger Janne Bruun.

Lätt när man kan

Med en flyttansvarig är det också större chans att allt faktiskt kommer med. När medarbetarna har packat sina personliga saker i form av pärmar, datorer och diverse tillbehör finns saker som whiteboards, broschyrställ, armaturer med mera som också ska med. Den flyttansvarige får också ansvara för att allas saker kommer med och denne person måste finnas på plats när själva flytten sker.

– Vi hjälpte ett företag med deras flytt och lagom till att flytten skulle ske gick flyttgeneralen på semester. En sådan sak måste man också ta med i planeringen, säger Janne Bruun.

Att flytta ett företag är lätt när man kan det. Problemet är att de flesta företag kanske flyttar en gång på 20 år om ens så ofta. De som var med sist kanske inte är med den här gången och det kan vara svårt att veta hur man ska prioritera.

– Vi säger alltid till kunden att ha en prioriteringslista. Det gör exempelvis inget om inte arkivhyllorna är på plats omedelbart. Däremot måste kaffemaskinen vara framme och inkopplad!

Rätt hjälp är viktigt

Janne Bruun säger att i princip alla företag som flyttar tar hjälp av externa företag. Det som är viktigt är att ta reda på vad offerterna faktiskt gäller och inte bara gå efter billigaste priset.

– Rätt entreprenör hjälper kunden. Den går igenom vad som ska göras och ställer de frågor som kunden själv eventuellt missar och berättar vad man ska tänka på. Vi sätter oss alltid ned med kunden och går igenom hela processen och ser till att allting funkar. Jag tror tyvärr att en del utnyttjar kundens okunskap i ett sådant läge.

Det mest effektiva sättet att flytta på är när man köper ny inredning till de nya lokalerna. Då kan allting monteras i förväg, vilket innebär att det i princip bara är för personalen att plocka fram sina datorer och börja jobba. På så vis förlorar man inte flera arbetsdagar på grund av flytten.

Grön flytt

Underhållstjänst erbjuder Grön flytt. Idag är många företag miljödiplomerade på olika sätt och Grön flytt är en garanti för att allt görs rätt ur miljösynpunkt. Det innebär att man inför flytten gör en analys över allt som företaget inte ska behålla.

– Omkring 10-20 procent av de gamla möblerna går att sälja. Vill man hellre skänka bort möblerna ser vi till att de kommer dit de ska. Resterande kör vi till återvinningen där vi ser till att allting sorteras rätt, säger Janne Bruun.

Favoriterna kommer nu från länken, vill du spara dem till dina favoriter klicka på knappen nedan.

Skriv över dina favoriter Visa dina favoriter

Dina sparade favoriter

Nedan listas dina sparade favoriter.

Dina uppgifter

Få prisuppgifter och mer information om dina sparade favoriter.

Din intresseanmälan är nu skickad. Vill du rensa dina favoriter?

Rensa dina favoriter