Prisat miljöarbete

Varför If väljer att ta ett stort ansvar i miljöarbetet handlar bl a om att klimatfrågan är viktig för bolaget, allt för att kunna erbjuda rätt sorts försäkringsskydd till kunderna. Dessutom handlar det om konkurrensfördelar, fler och fler kunder ställer i dag gröna krav. En minskad miljöpåverkan går även hand i hand med kostnadsbesparingar och innebär en chans att utveckla verksamheten.

IF, miljöpris

IF, miljöpris

Ambitiös list

- Vi känner också att If, som nordiskt bolag, har ett samhällsansvar, konstaterar Ifs miljö- och klimatchef Kenth Edström, helt enligt miljöpolicyn uppkopplad via videolänk från huvudkontoret i Stockholm. Mycket av detta låg till grund när vi 2008 fastställde vår miljöpolicy. Men en policy är givetvis inte värt ett dugg om man inte gör någonting. Vi var därför ambitiösa från början, satte upp en lista på 100 aktiviteter och la upp en nedräkning på vårt intranät. Listan över hur många punkter vi hade klarat av visade sig vara ett bra sätt att kommunicera vårt miljöarbete internt. I en nordisk organisation med 6 600 anställda, varav över 2 000 finns i Sverige, måste man vara lite listig för att förankra miljöarbetet hos alla medarbetare.

Betydelsefullt pris

Göteborgskontoret, med Susanne Conradsson i spetsen som kontorsansvarig och ordförande i Ifs miljögrupp, går i bräschen för hela bolagets gröna tänk och är mer än stolta över priset Green Tenant Award.

- Priset betyder väldigt mycket för oss som jobbar med de här frågorna. Det blev en liten väckarklocka; ”Oj, var det så bra, har vi gjort så mycket?”. Det känns fantastiskt kul och motiverar oss att sätta upp fler mål.

- Priset betyder mycket för hela bolaget, tillägger Kenth. Det triggar oss att bli ännu bättre och att nå längre.

Framgångsfaktorer

Kenth pratar sig varm om framgångsfaktorer som starka operativa miljögrupper, ett starkt stöd av koncernledningen, intresse och engagemang från medarbetarna, att våga se möjligheter på nytt sätt, att våga lyssna och lära av andra och att mäta det som blir gjort.

- Att jag som miljö- och klimatchef vågar vara tjatig och att jag dessutom kan hela verksamheten efter att ha jobbat i bolaget väldigt länge, gör kanske sitt till också, ler han. Miljöarbetet är inget separerat område utan är oerhört integrerat i hela verksamheten.

Åtgärder som förändrar

Kenth och Susanne är överens om att det handlar mycket om att ändra invanda beteenden.

- Kan man åstadkomma det har man vunnit väldigt mycket, säger Susanne. Det gäller också att börja med rätt saker som ger direkta resultat och ett engagemang, det blir lättare att fortsätta då.

Åtgärderna på Göteborgskontoret (se mer i faktarutan) är många och handlar om allt från egna porslinsmuggar istället för pappersmuggar, ekologiskt kaffe och snålspolande kranar till LED-lampor i fasadskyltarna, förnyelsebar och miljömärkt el till fastigheten och ett samarbete med fastighetsägaren om att få en så optimerad ventilation som möjligt. Något som resulterat i en minskning av energiförbrukningen med 35 %.

- Fastighetsägaren har i och med detta ansökt om GreenBuilding-certifiering och vi har även en dialog om att eventuellt påbörja arbetet med ytterligare en miljöcertifiering som innefattar fler aspekter än energi, berättar Susanne.

Många vinster

Vinsterna är många, det finns mycket stora summor att spara när man tänker grönt.

- Vi betalar 2,8 miljoner per år för att vara klimatneutrala, men vi sparar så mycket mer, förklarar Kenth. Resor och energi är våra stora miljöbovar, men bara genom att minska resandet, och istället satsa på videokonferenser, har vi sparat 35-40 miljoner kronor i Norden. På 6 000 anställda kan man spara en hel del genom minskade energikostnader. Bara ett par procent innebär många miljoner kronor för vår del, men man behöver absolut inte vara ett så stort bolag som If för att se resultat i pengar.

Mycket arbete kvar

Och det finns mycket kvar att göra. If planerar två år framåt och planerna för 2013-2014 innefattar en ytterligare minskning av energiförbrukningen och resandet. Och i Göteborg är det snart dags för en workshop med miljön i fokus för att fastställa mål fem år framåt för kontoret på Vikingsgatan.

- Drömmen vore ett helt nytt inredningskoncept för alla kontor med miljömärkt inredning, ännu mer digitalisering med elektroniska arkiv istället för pärmar, papperslösa möten, företagskort till kollektivtrafiken, miljöbilspool m m, avslutar Susanne entusiastiskt.

Favoriterna kommer nu från länken, vill du spara dem till dina favoriter klicka på knappen nedan.

Skriv över dina favoriter Visa dina favoriter

Dina sparade favoriter

Nedan listas dina sparade favoriter.

Dina uppgifter

Få prisuppgifter och mer information om dina sparade favoriter.

Din intresseanmälan är nu skickad. Vill du rensa dina favoriter?

Rensa dina favoriter