Nytt system kräver planering

- När ett företag ska välja nytt telefonsystem av någon anledning har man ofta inte tänkt så mycket på vad man vill ha, menar Magnus Martinsson, TLT Kommunikation AB. Ska man flytta det man har eller ska man skaffa ny utrustning? Det är viktigt att gå igenom behoven, vad man kanske tidigare har saknat, vilka nya behov man har, vad finns det att få på marknaden som kan matcha de nya eller ändrade behoven? Att gå igenom vad som är viktigt, kanske göra en enkel behovsanalys och ha det förberett innan man börjar sondera marknaden och ta kontakt med potentiella leverantörer, är A och O.

Identifiera funktionerna

- Köp exempelvis inte en lösning för precis det antal anställda ni är I dag, utan köp en lösning som ni kan anpassa och växa I, råder Magnus Martinsson. Och gå igenom alla funktioner ni vill ha som är viktiga för er.

Vanliga telefonväxlar har fortfarande oftast fler funktioner än motsvarande IP-system, men alla användas oftast inte. Företag som funderar på att installera IP-telefoni får exempelvis därför ofta rådet att försöka identifiera vilka funktioner som verkligen används.

- Det är lätt att förutsätta att alla funktioner man är van vid följer med det nya systemet, men det måste man säkerställa först, menar Magnus Martinsson. Försvinner funktioner som används sjunker det nya systemets popularitet ganska snabbt.

Telefoni som tjänst

Tag därefter kontakt med en leverantör I tid och bestäm en deadline. Om man ska byta system I samband med en flytt är det ofta så mycket annat att tänka på och för att allt ska gå så smidigt som möjligt är det viktigt att jobba mot en deadline.

- Det är så viktigt att telefon och uppkopplingar bara fungerar när man väl är inne I sin nya lokal.

I dag är det viktigt att även vara noga I sitt val av leverantör och inte bara koncentrera sig på vilket system man ska välja. Olika leverantörer kan erbjuda olika tjänster.

- I dag kan en hel del erbjuda komplett telefoni som tjänst, berättar Magnus Martinsson. Då är alla kostnader inbakade I avtalet, utom själva kostnaden för samtalen. På så sätt får företagen full koll på vad de betalar för, de får en budgeterbar kostnad. Hyr de då också utrustningen, vilket är vanligast när det gäller större lösningar, får de även där en budgeterbar månadskostnad.

En leverantör kan även hjälpa till I valet av operatör, något som I dag nästintill är en omöjligt uppgift att hantera.

Viktigt med utbildning

Att leverantören kan erbjuda en helhetslösning med utbildning är också viktigt I sammanhanget. När det gäller IP-systemen så har alla system samma grundplåt, skillnaden ligger i hur systemet programmeras. Och även de övriga telefonsystemen är relativt lika I dag.

- När man installerar ett nytt system är det viktigt att man kör på en enklare användning ett par dagar, för att sedan utöka och släppa på funktionerna. Därefter är det mycket viktigt med utbildning för att alla ska kunna få ut mesta möjliga av systemet. Och där har vi som leverantörer en viktig roll, menar Magnus Martinsson. Systemen blir aldrig bättre än sina leverantörer.

att tänka på vid val av nytt telefonsystem:

Gör en behovsanalys - tänk

igenom vilka behov företaget har. Köp till exempel inte en IP-lösning bara för sakens skull.

Tag kontakt med en leverantör i tid och bestäm en deadline att jobba efter.

Välj en leverantör som kan ta ett helhetsgrepp i exempelvis val av lämplig operatör och utbildning i det framtida systemet.

Köp en lösning som ni kan växa och bli fler i.

Säkerställ att alla funktioner ni vill ha med följer med det nya systemet.

Gör en kostnadskalkyl och räkna ut den faktiska kostnaden för de olika systemen ni kanske väljer mellan. Det kan bli dyrare i slutändan.

Favoriterna kommer nu från länken, vill du spara dem till dina favoriter klicka på knappen nedan.

Skriv över dina favoriter Visa dina favoriter

Dina sparade favoriter

Nedan listas dina sparade favoriter.

Dina uppgifter

Få prisuppgifter och mer information om dina sparade favoriter.

Din intresseanmälan är nu skickad. Vill du rensa dina favoriter?

Rensa dina favoriter