Multikanalstrategi - Vad är det?

Utgångspunkten för multikanalstrategier måste vara kundens behov. Organisera därför företaget utifrån kundens behov, inte utifrån kanal. 

Multikanal innebär att företag säljer produkter eller interagerar med kunder i flera olika kanaler, såsom bloggar, sociala medier eller genom en e-handel. Har man en tydlig multikanalstrategi stärker det relationen med kunderna då den utgår från konsumenternas behov. Att hela tiden lära sig mer om kundernas vanor och behov är nödvändigt för att strategin ska hållas aktuell.

Kunder söker nuförtiden mer värde för pengarna, de jämför olika tjänster och tar reda på fakta innan de bestämmer sig. De förväntar sig sedan den bästa servicen och är de inte nöjda kan de enkelt gå vidare till en konkurrent.

Tänk inte på vad du vill erbjuda, börja istället med kunden och hur de olika kanalerna kan stärka din relation till konsumenten. När du gjort det kan du sedan nå era tänkta försäljningsmål.

 

Favoriterna kommer nu från länken, vill du spara dem till dina favoriter klicka på knappen nedan.

Skriv över dina favoriter Visa dina favoriter

Dina sparade favoriter

Nedan listas dina sparade favoriter.

Dina uppgifter

Få prisuppgifter och mer information om dina sparade favoriter.

Din intresseanmälan är nu skickad. Vill du rensa dina favoriter?

Rensa dina favoriter