Malin Henriksson, uthyrare på Newsec Asset Management: Jobbet är ett positivt säljyrke

Malin Henriksson, uthyrare på Newsec Asset Management, berättar om optimala hyresgäster, vad hon gillar mest med sitt jobb och framtiden.

Hur skulle du beskriva den optimala hyresgästen?

- I arbetet som uthyrare möter man många olika spekulanter. Uthyrningsprocessen går naturligtvis mycket smidigare om företaget har tagit fram en kravspecifikation tidigt i processen. Det är lätt att man är lite ivrig i att komma igång i sökandet och glömmer att man gör en stor del av förarbetet internt genom att tänka till och diskutera igenom vad man egentligen behöver. Har man en tydlig kravspecifikation kan man som uthyrare hjälpa till på ett annat vis och många gånger presentera alternativ som de själva spontant inte tittat på.

Vilka missuppfattningar kan dyka upp i samband med en uthyrning och hur jobbar du för att undvika dessa?

- En missuppfattning som kan uppstå är var gränserna går och vad som ingår i hyran och i hyresgästanpassningen. En tydlig gränsdragningslista kan eliminera missförstånd och ge en tydlighet i vad som gäller. Det är naturligtvis viktigt att läsa igenom hela kontraktet och ställa frågor om något verkar oklart.

Hur jobbar du för att möta en hyresgästs behov och krav?

- Att möta en hyresgäst behov och krav styrs egentligen av vad fastigheten har att erbjuda. En duktig arkitekt som känner till fastighetens möjligheter och begränsningar i processen är viktigt. Hen kan då skissa in efter behoven och ta hänsyn till fastighetens kapacitet. Många gånger behöver man också hjälp av en teknisk förvaltare som kan svara på frågor kring tekniken i fastigheten.

Vad gillar du mest med ditt jobb?

- Jobbet som uthyrare är ett mycket positivt säljyrke. Jag tilltalas av att hjälpa till att hitta en bra lösning och kanske en lösning som då inte från början var given. Det handlar om att förstå vad företaget gör, vilken företagskultur har man och vilken typ av personal som arbetar där. Jag kan få samtal angående lokaler som jag med några frågor kommer fram till inte är de rätta för dem. Jag märker att företag uppskattar mitt engagemang och vilja att förstå deras behov och hjälpa dem till rätt matchning av lokal. Variationen i mitt jobb och är också något som jag tilltalas mycket av. Det finns inte en dag som är lik den andra och det blir därför aldrig långtråkigt.

Hur är en bra uthyrare?

- Som uthyrare måste du vara lyhörd och se mer än bara en detaljerad kravspecifikation. Våga ställa frågor för att förstå företagets behov.

Vilka utmaningar finns det i uthyrningsbranschen?

- Självklart är vi många på marknaden och det finns ett stort utbud av lokaler. Det är därför viktigt att kunna se vilka fördelar som finns med respektive lokal/läge och kunna göra en matchning på annat än kvadratmeter och rumsfördelning.

 

Favoriterna kommer nu från länken, vill du spara dem till dina favoriter klicka på knappen nedan.

Skriv över dina favoriter Visa dina favoriter

Dina sparade favoriter

Nedan listas dina sparade favoriter.

Dina uppgifter

Få prisuppgifter och mer information om dina sparade favoriter.

Din intresseanmälan är nu skickad. Vill du rensa dina favoriter?

Rensa dina favoriter