Logistik hos tredje part

Tredjepartslogistik, 3PL, är ett vanligt begrepp i logistikbranschen och innebär att en tredje part går in och sköter logistiken mellan ett företag och dess kunder. Det handlar om att spara både tid och pengar och behöver inte alls bli dyrare. Istället kan ett företag frigöra mer tid för exempelvis försäljning och koncentrera sig på sin kärnverksamhet. 3ND Logistik är en av aktörerna på marknaden.

Erik Malke och Björn Häger på 3ND Logistik

Erik Malke och Björn Häger på 3ND Logistik

Schenker, PostNord och DHL är några av de största aktörerna medan 3ND Logistik i Göteborg riktar sig till en annan typ av bolag.

- Vi såg ett hål i marknaden för några år sedan, ett spann som inte täcktes in av de stora aktörerna. Vi riktar oss främst till e-handlare och business to business-företag, berättar Björn Häger, delägare. Vår ambition är att växa och vi sneglar redan på möjligheten att etablera på fler ställen i landet.

Kunskap och förutsättningar

Marknaden för att lägga ut logistiken hos en tredje part har växt i trakt med att e-handeln ökat kraftigt. Många startar sin verksamhet hemma och blir snabbt framgångsrika, men då växer också behoven och omfattningen av allt som ska göras och hinnas med.

- Helt plötsligt kanske man har växt ur sitt garage eller behöver frigöra tid för att sälja istället för att packa och skriva adresslappar på natten, säger Erik Malke, delägare.

Dessutom har en tredjepartslogistiker både annan erfarenhet, kunskap och möjligheter.

- Som lekman och enskilt företag är det mycket att hålla reda på, konstaterar Björn Häger. Vilka ska man skicka med, hur ska man packa, hur ska man märka varorna? Vi har bred kompetens och mångårig logistikerfarenhet från olika branscher. Vi ser ständigt över fraktavtal och förändringar inom logistik och system. Som större aktör har vi också andra förutsättningar, exempelvis att kontinuerligt förhandla med fraktbolagen och få ett bättre pris.

Och att gå över till tredjepartslogistiker behöver som sagt inte bli dyrare.

- Många egenföretagare värderar inte sin egen tid, menar Erik Malke. Att exempelvis sitta och vänta in en leverans som ska komma mellan kl 9 och 14 är inte speciellt effektivt. Hyr man hos oss är det istället vi som tar emot godset.

Många fördelar

Andra stora fördelar är att man bara betalar för lagerytan man utnyttjar, för pallarna som står här och för plocket man har liggande. Och avtalen hos 3ND Logistik skräddarsys till varje kund.

- Vissa hyr en yta och sköter sig själva, medan andra har tusen pallar där vi ska sköta allt, förklarar Björn Häger.

- Går man från att ha verksamheten i sitt garage till att behöva hyra egen lagerlokal blir ytan ofta antingen för liten eller för stor, säger Erik Malke. Behöver man lastportar till exempel innebär det ofta att lagerytan behöver vara tre gånger så stor. Hos oss betalar man bara för sina pallplatser, men får tillgång till alla våra fem lastportar. Och hos oss är det fler hyresgäster som tillsammans betalar för biytan.

- Generellt behöver man inte så många kvadratmeter som man tror, menar Björn Häger. Vår lösning är flexibel, och flexibilitet är det många som efterfrågar. Vi kan dessutom erbjuda kontorsytor, som ett lager- och kontorshotell.

Även avtalen är flexibla.

- Vi skriver inga långa avtal, fortsätter Björn Häger. Uppsägningstiden är den tiden det tar att avveckla, kanske en månad eller tre månader.

Hantera varorna rätt

Allt handlar om att skapa effektiv logistik för kunden. Men vad är effektiv logistik?

- Effektiv logistik innebär att man inte hanterar varorna för många gånger, menar Björn Häger. Titta på returhanteringen, hur den kan bli mer effektiv, och arbeta effektivt med processerna, hur du plockar, sätter på etiketter och packar. Effektiv logistik innebär också att man anpassar sig efter vad kunderna behöver ha. Mycket är tidsjakt i dag, att det ska gå så snabbt som möjligt, men det är inte säkert att just dina kunder behöver ha varorna på en till tre dagar.

- Ofta lägger man också upp alldeles för stora lager, fortsätter Erik Malke. Man tror det är bättre att köpa mycket på en gång. I dag köper man många varor långväga ifrån men det blir faktiskt ofta dyrare att lagerhålla än att transportera.

Att skapa effektiv logistik handlar om liknande saker för både stora och små företag. Men många behöver hjälp.

- Vi ser att många behöver konsulthjälp, även de med egna lager. Det handlar om att gå igenom supplier chains-flöden, att ta bort onödiga saker istället för att göra om processer, att förbättra flöden och optimera ytor. Det är viktigt att se till hela kedjan, konstaterar Björn Häger avslutningsvis.

Favoriterna kommer nu från länken, vill du spara dem till dina favoriter klicka på knappen nedan.

Skriv över dina favoriter Visa dina favoriter

Dina sparade favoriter

Nedan listas dina sparade favoriter.

Dina uppgifter

Få prisuppgifter och mer information om dina sparade favoriter.

Din intresseanmälan är nu skickad. Vill du rensa dina favoriter?

Rensa dina favoriter