Lagerlokaler för lönsam e-handel

Maskiner för varuplock, höga takhöjder, möjlighet att växa och närhet till slutkund är viktiga parametrar för att ett e-handelsföretag ska lyckas uppnå en bra lönsamhet. Alla dessa bitar kan enkelt uppfyllas genom etablering i ett e-handelskluster.

Fastighetsägaren Catena utvecklar effektiva logistikanläggningar i skandinaviska storstadsregioner. Boozt.com i Ängelholm, Footway i Stockholm och Mat.se i Göteborg är några av de renodlade e-handelsföretag som finns etablerade i Catenas fastigheter idag.

E-handelsbranschen målas upp som en guldgruva menar Mikael Halling, vice VD Catena. Men här finns också en rad tuffa utmaningar. Inte minst det mest grundläggande, att uppnå lönsamhet.

– För att uppnå lönsamhet måste ett tillräckligt stort antal artiklar skickas varje dag. För att lyckas med det krävs en effektiv process där maskiner används för varuplock. De små e-handelsföretagen har inte råd att själva investera i detta och kommer därför aldrig kunna tjäna pengar på sin handel.

Lösningen är, enligt Mikael Halling, att flertalet företag samlokaliserar i e-handelskluster.

– I ett kluster kan vi erbjuda moderna lokaler med hög takhöjd, plockmaskiner och kunnig personal som sköter hela driften. De flesta produkter går utmärkt att lagra tillsammans, att de tillhör olika företag har ju ingen betydelse. Det viktiga är att man har ett bra system så att man vet exakt var man har dem.

Mikael Halling, Vice VD, Catena

Mikael Halling, Vice VD, Catena

Höga takhöjder

Att använda maskiner som hämtar de olika produkterna möjliggör högre takhöjder.

– Ett exempel på det är Elgigantens nya e-handelslager i Jönköping med 36 meter i takhöjd. Men det är extremt. Man kan skapa en bra e-handel i en byggnad med tio meters höjd också. Men det är klart att med maskiner och höga takhöjder ökar lönsamheten, konstaterar Mikael Halling.

I och med att Catena inte bara har koll på fastigheterna och lokalerna i sig utan hela e-handelsprocessen kan de även erbjuda sina hyresgäster en värdefull kontroll.

– Alla som sysslar med e-handel drömmer om att bara behöva betala per enhet. I våra framtida e-handelskluster kommer vi kunna räkna ut och ge våra kunder ett pris på hur mycket en enskild vara, utöver inköp, kommer kosta per styck. Det vill säga kostnader för transporter från tillverkaren till lagret och från lagret till slutkund samt lagerkostnaden per månad.

Viktigt att kunna växa

En annan väldigt viktig aspekt att ta hänsyn till när man som e-handelsföretag ska etablera ett lager är möjligheten att kunna växa.

– Företaget vill givetvis inget hellre än att växa. Generellt för e-handel gäller att när man väl lyckas går det rasande fort och då måste man snabbt kunna få hjälp att utöka sina lagerytor. Då gäller det att man hyr av en fastighetsägare som har både pengar och resurser att ordna detta. Viktigt är också att man etablerat sig någonstans där det finns ytterligare ytor att expandera i eller att det finns möjlighet att bygga ut, säger Mikael Halling.

Närhet till slutkund

Catena planerar just nu för att bygga ett e-handelskluster i Ängelholm och sedan satsa vidare på fler kluster i landets storstadsregioner.

Anledningen till att Catena väljer just dessa områden för sina satsningar är vikten av e-handelns närhet till slutkund.

– Man skulle kunna resonera som så att man egentligen kan ha sitt lager precis var som helst eftersom varorna ändå ska skickas ut till kunderna. Men för att processen ska ske så snabbt, bra och billigt som möjligt, vilket alltid är målsättningen, måste man koncentrera sig på de områden där populationen är som tätast. Det vill säga Öresunds-, Stockholms- och Göteborgsregionen, avslutar Mikael Halling.

Favoriterna kommer nu från länken, vill du spara dem till dina favoriter klicka på knappen nedan.

Skriv över dina favoriter Visa dina favoriter

Dina sparade favoriter

Nedan listas dina sparade favoriter.

Dina uppgifter

Få prisuppgifter och mer information om dina sparade favoriter.

Din intresseanmälan är nu skickad. Vill du rensa dina favoriter?

Rensa dina favoriter