Kostnadseffektiv lagerhållning

Ordning och reda, det är vad som krävs på ett lager för att få bra logistik och god lönsamhet. Det vet GEMO lagerinredningar. Dessutom är de specialister på säkerhet, funktion, optimering och flexibilitet, helt enkelt att skapa en smidig och kostnadseffektiv lagerhållning för företag.

GEMO säljer och köper både nya och begagnade inredningar, oavsett modell eller tillverkare,

vilket gör de unika på den nordiska marknaden. Nytt eller gammalt, alla typer av tänkbara produkter man behöver på ett lager kan de tillhandahålla. Från alla typer av stallage till arbetsplatsutrustning som klädskåp, vagnar, packbänkar, verktygsskåp m m. Och en leverantör betyder en faktura. Dessutom är korta ledtider A och O.

Vi har fyra arbetsdagars leveranstid, men 30 % av det vi levererar gör vi på mellan 1-3 dagar, konstaterar VD Lars Maxén. Ibland kan vi t o m få en order på morgonen och så har kunden grejorna på eftermiddagen. Antingen hämtar de det här eller så ordnar vi med frakt.

Även direktkunder som tar sig till den 100 kvm stora utställningen är många.

Hit kommer kunderna med sin släpkärra och köper på plats från vårt lager. I utställningen kan de känna och se på produkterna och det slutar ofta med att de köper mer än vad de egentligen kom hit för. Kommentaren vi ofta får är ”Har ni det också?”, ler Lars Maxén.

Att anlita en part som GEMO betyder pengar att spara för kunden. Kostnadsfritt ritar GEMO och ger konsultation åt kunden, allt för att effektivisera deras lagerhållning. Och med gedigen kunskap kan de ge en helhetslösning och se vad som är mest effektivt.

Vi är ute efter att hjälpa kunden till en sådan optimal lösning som möjligt, vi prackar inte bara på dem produkter för att få sälja. För oss är det långvariga samarbetet viktigt, poängterar Lars Maxén. Vissa kunder kanske inte ens ska ha stallage, de kanske ska stapla på golvet. Blir vi inkopplade tidigt kan vi hjälpa kunden att anpassa lagret till verksamheten. Det är viktigt att vi får ut rätt information från kunden så att de exempelvis inte köper överdimensionerat utan precis det de behöver, kanske med en viss spelmån. Ofta när vi åker ut och tittar säger kunden att han behöver klara 1000kilo/pall när det i verkligheten kanske bara handlar om 300-400 kilo. Bara där kan priset på hela inredningen sjunka med 25 %. Får vi komma in tidigt kan vi hindra en hel del misstag från att begås. Många anpassar inte måtten, man kanske placerar pelare fel, man feldimensionerar truckgångar m m. Vi hjälper även kunden med flöden, att placera de varor som plockas mest rätt och nära eller att råda dem att placera ut plockstationer eller packbord.

GEMO kan kopplas in både vad gäller en flytt till nya lokaler eller om det handlar om att effektivisera befintlig anläggning.

Det finns de kunder som på längre sikt planerar att byta ut sina stallage och då kan vi kopplas in för att riva lite i taget för att sedan montera upp nytt, förklarar Mattias Svensson, logistik/inköpschef. Ibland handlar det om rena flyttar, att ett stallage kanske står i vägen för en ny port, då fixar vi det också.

Ska ett företag flytta till nytt kan GEMO ta ett helhetsgrepp för en friktionsfri flytt. De projekterar och inreder de nya lokalerna och gör dem inflyttningsklara. Kunden kan flytta på fredagen och vara igång på måndagen.

Och när godset flyttas demonterar vi och kan köpa den överblivna inredningen, det är därför vi även erbjuder begagnade produkter till slagkraftiga priser, säger Lars Maxén. Det finns stallage från mitten av 80-talet och framåt som går alldeles utmärkt att använda så länge det inte har påkörningsskador eller har rostat.

Många företag vet inte att det går att sälja gammal inredning, menar Mattias Svensson. De slänger gamla stallage vind för våg eller bara låter dem ligga. Istället köper vi det och hjälper dessutom till att transportera bort, vilket betyder att de får en sak mindre att tänka på vid en flytt.

Vid hantering av begagnad inredning är det extra viktigt med säkerhet och besiktning. När det gäller stallage gäller samma krav som på bilar, en årlig besiktning krävs med följande protokoll.

Men tyvärr kan vi bara ge rekommendationer, det finns inga lagkrav, säger Lars Maxén. Men visst kan vi stänga sektioner som är farliga. Att anlita oss ger kunden en trygghet när det gäller säkerhet. Får vi montera upp inredningen, vilket vi dessutom gör fortare, då är det vi som tar på oss ansvaret. Att anlita någon som kan, det har man igen om det händer något. Då är det redan för sent…

Favoriterna kommer nu från länken, vill du spara dem till dina favoriter klicka på knappen nedan.

Skriv över dina favoriter Visa dina favoriter

Dina sparade favoriter

Nedan listas dina sparade favoriter.

Dina uppgifter

Få prisuppgifter och mer information om dina sparade favoriter.

Din intresseanmälan är nu skickad. Vill du rensa dina favoriter?

Rensa dina favoriter