kontorsinredning - Från två hurtsar och en skiva

Leverantörer har kommit och gått, slagits ihop och blivit uppköpta, massivt trä har ersatts av spånskiva, att behöva sitta och äta sin lunchmacka vid skrivbordet är ett minne blott och att "gå canvas" är helt otänkbart i dag. Mycket har hänt i möbelbranschen sedan Roland Pehrsson, grundare av Allkontor Kinnarps i Göteborg, började bära möbler för Åtvidabergs Industrier 1954. ' Vi börjar där, i mitten av 50-talet, då kontorsmöblerna ofta bestod av två hurtsar som gick ända ner till golvet genom en golvsockel och en skiva med raka hörn i massivt trä. När Roland efter utbildning avancerade till säljare kom den så kallade formserien som tillät bordsskivorna att mjukna och få rundade hörn.

Det massiva träet övergavs och man började arbeta med fanerat lamellträ. Lamellträet spårsågades och tvärfanerades innan ytfaneret lades på. Allt för att skivan inte skulle spricka eller slå sig som det ibland gör med massivt trä.

- Något Åtvidabergs Industrier använde som ett starkt kvalitetsargument, berättar Roland.

I slutet av 50-talet lanserade emellertid Kinnarps något revolutionerande och nytt – den fanerade spånplattan. De etablerade aktörerna i branschen, dominanterna då var Åtvidabergs Industrier och NK Inredning, ansåg att det inte var kvalitet men det var precis vad det var. Och det är nog fortfarande det största genombrottet på materialfronten, tror Roland. När man gick från massivt trä via lamell till spånplatta.

- En spånplatta rör sig inte och man behöver inget förarbete med att spårsåga och på så sätt blir materialet billigare.

Från golvhurtsar till hängande hurtsar

I slutet av 50-talet började det hända saker även med det som fanns under bordsskivan. Möbelfabrikanterna lanserade stålunderreden på borden och Åtvidabergs bord hade exempelvis helsvetsade underreden. Men Kinnarps tog det ett steg längre och lanserade 1959 Origo-serien som bestod av en fabriksmonterad ram under skivan och lösa ben som monterades direkt på plats. Det nya konceptet möjliggjorde leverans direkt från fabrik till kund, emballaget bestod av filtar som återanvändes och borden monterades till slut

i hop av chauffören på plats. På så sätt underlättades transporterna och det blev både mer rationellt och billigare.

Nya material och nya koncept

På den tiden bestod en arbetsplats av ett skrivbord, ett telefonbord samt ett avlastningsskåp och en arbetsstol.

- Om man var chef hade man även en besöksstol. Eller möjligen två, berättar Roland.

På 60-talet gjorde även nya material entré på marknaden då både mahogny och jacaranda blev de exklusiva möblernas träslag.

- När man inredde ett kontor började man ofta med chefsstolen, därefter tillverkade man resterande möbler fanerade av samma stock. Det var viktigt att färgerna stämde överens, det visade på kvalitet och exklusivitet.

Arkitekter användes sällan.

- Det vara bara NK Inredning som använde sig av arkitekter till allt, annars kopplades experterna bara in när det var banker som skulle inredas.

I slutet av 60-talet började man även tala om funktion och inte bara kvalitet som tidigare var kärnvärdet. Det inreddes fler kontor som födde mer krav från personalen.

- Kontorslandskap började diskuteras och vann sakta mark främst i de mest kreativa yrkena, som på reklambyråer och arkitektkontor. Volvo PVs huvudkontor var det första riktigt stora, berättar Roland.

De exklusiva kvalitetsmöblerna fick börja stryka på foten och i stället blev pris och funktion det viktiga.

Nya konstellationer

6o- och 70-talen innehöll år då det rördes om ordentligt bland aktörerna på marknaden. Kågéns, NK och Rosengren gick samman och bildade en ny aktör, NKR, och Åtvidaberg Industrier bytte namn till Facit. Facit blev snabbt ett begrepp på den här tiden eftersom man ofta köpte skrivmaskin, räknemaskin och kontorsmöbler samtidigt.

1972 kom sedan Facit-krisen. Facit köptes av Electrolux och hade då ett 40-tal egenägda försäljningskontor utspridda i de största städerna i Sverige.

- 1973 ville platscheferna så bli egna företagare, men Facit sa nej. Revolutionen var ett faktum, folk sa upp sig och startade egna företag och började sälja Kinnarpsmöbler. Mellan 1973 och 1976 fick Kinnarps en hel marknadsföringsorganisation med ett 50-tal välutbildade säljare som väl kände sina kunder på respektive ort. Kinnarps tog marknadsandelar och orkade med att expandera produktionsapparaten och blev på så sätt den stora aktören.

I dag heter NKR EFG European Furniture Group och Facit har blivit ISKU.

Anpassning genom åren

Möbelbranschen har fått genomgå en hel del utveckling och anpassning genom åren. I början av 80-talet exempelvis kom terminalerna och kunderna började få fler synpunkter på sina arbetsplatser och det blev svårt att sälja in de vanliga standardborden. Terminalerna följdes sedan av datorerna som krävde ett annat sorts bord och när sedan dagens datorer med mus intog kontoren fick borden anpassas ytterligare.

- I dag är det höj- och sänkbara bord som är på tapeten, något som diskuteras vid varje arbetsplats som ska göras om, menar Roland.

Från början fanns det bara fasta eller hängande hurtsar, nu säljs enbart rullhurtsar eller inga hurtsar alls då man vill hålla rent för ögat och lätta upp under skrivborden.

- När terminalerna kom började man även prata om det papperslösa kontoret och aktörerna i branschen blev oroliga över att inte längre kunna sälja förvaring som hurtsar, skåp och hyllor. Men det har ju ännu inte slagit igenom, konstaterar Roland.

Då och nu

Avslutningsvis får Roland frågan vad den största skillnaden mellan då och nu är. Efter en stunds funderande konstaterar han att det i dag säljs mycket mer mjuka möbler, att det finns en vilja att skapa trevliga, designade hemmiljöer på kontoren. Och förr fanns det inga lunchrum, man åt sin macka vid sitt bord, i alla fall vid mindre företag. I dag är kök, lunch- och fikarummen en självklarhet som det gärna satsas mycket på.

Efter ytterligare en stunds funderande över en bransch som har förändrats en hel del genom åren kommer så det slutgiltiga svaret.

- Men den största skillnaden är nog att förr "gick man canvas" som säljare. Man körde försäljning och hittade nya kunder genom dörrknackning på kontoren. I dag är det inte alls aktuellt med oaviserade besök, men det gick då, ler Roland.

Favoriterna kommer nu från länken, vill du spara dem till dina favoriter klicka på knappen nedan.

Skriv över dina favoriter Visa dina favoriter

Dina sparade favoriter

Nedan listas dina sparade favoriter.

Dina uppgifter

Få prisuppgifter och mer information om dina sparade favoriter.

Din intresseanmälan är nu skickad. Vill du rensa dina favoriter?

Rensa dina favoriter