kontorsinredning

I varje nummer av Lokalguiden kommer vi att sätta två teman i fokus. Två ämnen där vi går på djupet och intervjuar aktörer i branschen, presenterar produktnyheter, ställer frågor och får svar på mycket. Följande 12 sidor innehåller läsning om kontorsinredning, följt av 12 sidor om kontorsmaskiner. EFG Splice EFG Splice är en användarvänlig och visuellt spännande arbetsstol med hög sittkomfort. Det är också en ovanligt välutrustad stol redan i grundutförandet. Alla modeller har synkronfunktion. Ställ in sits och rygg gång för alla, sedan följer stolen smidigt dina rörelser. Resultatet blir en stol som inbjuder en aktiv sittställning. Något som förstärks av fotkrysset med räfflade stöd som du kan vila fötterna på.

www.efg.se

Mirror Ball

Med sin spännande form ger lampan Mirror Ball från Tom Dixon en trevlig rumsuppfattning.

www.e-interior.se E-Rex

Design Dan Ihreborn och Sture Eng. En konferens- och mötesmöbel för mer avspända möten. För att öka närheten är ytan något mindre än på traditionella konferensbord. Stativ i krom eller silver. Bordsskiva i björk, ek eller högtryckslaminat i vitt eller svart. Karmstol med eller utan hjul kan fås med samma yta som bordet, alternativt med tygklädsel.

www.edsbyn.com anna samuelsson

e-interiör

1. Om man har liten budget och vill modernisera, förändra sitt kontor, vad ska man tänka på?

Anlita en inredare/arkitekt och få hjälp med en inventering av den befintliga inredningen.

Därefter gör man en utvärdering av hur mycket man kan behålla och hur man placerar möblerna på bästa sätt.

Tänk på att nya textilier och ny färgsättning kan lyfta upp.

2. Vad är det vanligaste felet företag gör när de själva ska inreda?

Det största felet man gör är att man låter personalen inreda själva. Risken är att det blir för mycket "hem"-tänkande, vad man själv personligen tycker bäst om. Man tappar då lätt den "röda" tråden och helhetssynen i inredningen.

3. Hur inreds framtidens kontor?

Framtidens kontor inreds sparsmakat och ergonomiskt. Vi kommer att se mindre arbetsplatser, men man investerar i design och högre kvalité.

4. Vad är det för nya trender som gäller nu?

När det gäller möbler så är det mycket svart, vitt, krom och matta färger.

Vi kommer i stället att få se mer färg på olika textilier.

5. Leveranstider, reklamationer och finaniseringsmöjligheter - vad gäller hos er?

Leveranstider - När flera tillverkare är inblandade samordnar vi till ett leveranstillfälle eftersom leveranstiderna kan variera från de olika tillverkarna. Allt efter kundens önskemål.

Reklamationer - Vid alla leverans- och installationstillfällen är vi själva på plats för kontroll och genomgång. Därmed upptäcker vi eventuella fel och skador omgående och kan ta hand om en reklamation smidigt. Vi har även alltid en "tremånaderskontroll".

Finansiering - Vi har avtal med vår bank som ombesörjer finansiering, såsom leasing etc.

anders floberg

efg

1. Om man har liten budget och vill modernisera, förändra sitt kontor, vad ska man tänka på?

Med liten budget är det lätt att snålheten bedrar visheten. Med en inredning ska du leva länge, så tänk långsiktigt.

Utslaget per månad blir kostnaden väldigt låg och ska dessutom vägas mot kostnaden för t ex sjukskrivningar. Mer konkret, välj en finansiering som sprider ut kostnaden under en längre period. Och välj en leverantör som erbjuder flexibilitet och möjlighet att komplettera i takt med att dina krav förändras.

Dessutom, hos EFG får du kostnadsfria inredningsförslag – oavsett om budgeten är stor eller liten.

2. Vad är det vanligaste felet företag gör när de själva ska inreda?

De glömmer helheten och blandar för mycket gammalt och nytt. Det ger ett i bästa fall splittrat intryck. Och själva märker de inget, men besökare gör det.

Det är bättre att ta rum för rum, eller i varje fall avgränsade ytor.

3. Hur inreds framtidens kontor?

Alltmer finns i datorn, så förvaringsbehovet minskar och vi får kompaktare arbetsytor.

Bordsformerna är liksidiga, ofta rektangulära, vilket gör det lätt att möblera.

Sittgrupper för informella och snabba möten blir en integrerad del av den traditionella arbetsmiljön.

4. Vad är det för nya trender som gäller nu?

Det handlar mycket om ljusa möbler i blandade material. T ex laminat som bas med detaljer i bok eller björk.

5. Leveranstider, reklamationer och finaniseringsmöjligheter - vad gäller hos er?

Normal leveranstid är 15 arbetsdagar och vid större projekt 25-30 dagar. Men vi har även ett Expressortiment som distribueras inom fem dagar.

Vi har fem års garanti på alla våra produkter och erbjuder finansiering via EFG Finance.

magnus lignell

senab

1. Om man har liten budget och vill modernisera, förändra sitt kontor, vad ska man tänka på?

Städa, släng och rensa bort så att man kan se lokalen med nya ögon och ta gärna hjälp utifrån.

Något som inte innebär så stora kostnader men som ger mycket effekt på helheten är gardiner och övriga textilier. Samma textilier kan hålla ihop ett helt kontor. Arbetsstolen är det som ligger närmast den enskilde medarbetaren så satsa på nya, anpassade stolar med enhetligt tyg.

Lägg även kraft på att skapa naturliga, nya mötesplatser utanför den traditionella arbetsplatsen vid skrivbordet. Här kommer garanterat att födas nya idéer.

2. Vad är det vanligaste felet företag gör när de själva ska inreda?

Ofta utgår man för mycket från hur det ser ut i dag utan att försöka förändra arbetsmiljön nämnvärt, exempelvis gå från traditionellt bord till höj- och sänkbart. Man ser ofta inte över arbetssituationen i stort och man missar definitivt att ta med personalen, att göra de delaktiga i processen. Delaktigheten resulterar ofta i en enorm framåtanda och en positivism.

3. Hur inreds framtidens kontor?

Flexibilitet kommer att vara ledordet i framtiden. Förändringar kommer snabbare och snabbare, tekniken driver oss framåt och inredningen måste hänga med.

Fokus på helheten kommer att öka och man kommer att se hela kontoret som en arbets- och mötesplats med olika ytor att arbeta i. Den bärbara tekniken möjliggör ju detta redan nu.

4. Vad är det för nya trender som gäller nu?

Vi kommer att se en stor variation i träslag och färger, det kommer mycket målade ytor blandat med olika träslag, ljusa som mörka.

Och hemmiljön kryper närmare och närmare kontorsmiljön.

5. Leveranstider, reklamationer och finaniseringsmöjligheter - vad gäller hos er?

SENAB har ett snabbsortiment som innebär att vi kan leverera ett färdigt kontor på två arbetsveckor. Den optimala leveranstiden när det gäller specialmöbler och snickerier är annars sex veckor.

Reklamationer förkommer glädjande nog inte så ofta men händer det så tar vi hand om det så fort som möjligt och har både låne- och ersättningsprodukter.

Leasing och hyra är två flexibla lösningar som innebär att man både kan addera och ta bort möbler under avtalsperioden.

Vi har också ett finansiellt utrymme för tjänster som projektledning och arkitekttjänster.

Favoriterna kommer nu från länken, vill du spara dem till dina favoriter klicka på knappen nedan.

Skriv över dina favoriter Visa dina favoriter

Dina sparade favoriter

Nedan listas dina sparade favoriter.

Dina uppgifter

Få prisuppgifter och mer information om dina sparade favoriter.

Din intresseanmälan är nu skickad. Vill du rensa dina favoriter?

Rensa dina favoriter