Konferera med sand mellan tårna

På Ystad Saltsjöbad är strand och hav bara ett ögonkast bort och här konfererar du i stort sett med sanden mellan tårna. Det gamla badhotellet, ursprungligen från 1897, har på senare år slipats upp till en diamant och hit hittar både svenska, danska och andra utländska konferensgäster. Sedan i maj 2007 har Ystad Saltsjöbad nya ägare med ursprung från både hotell- och restaurangbranschen. Med lång erfarenhet även från konceptbyggande har hotellet tagit en ny riktning och blivit ett New Port-inspirerat hotell. Och det är bl a det ordet som Stefan Strömberg, vice VD och marknadschef, använder när vi ber honom beskriva anläggningen. - Ystad Saltsjöbad är en New Port-inspirerad, modern, havsnära mötesanläggning med ett komplett SPA, som även storsatsar på god mat. Läget lockar Att anläggningen är havsnära är absolut ingen underdrift. Ystad Saltsjöbad ligger i stort sett på stranden och stora glaspartier släpper hela tiden in havet, ljuset och en bit av Österlen. - Läget vid havet är helt fantastiskt, styrker Stefan. Österlen, med alla dess upplevelser, ligger alldeles inpå och dessutom ligger vi även geografiskt rätt till. Både Köpenhamn och Malmö, med sina flygplatser, ligger nära och givetvis drar vi överlag stor nytta av hela den expansiva Öresundsregionen och närheten till kontinenten. Spa-avdelning ger ro 1897 byggdes här det ursprungliga badhotellet som brunnit ner i olika omgångar. Fastigheten som finns kvar är från 1923 och tillbyggd flera gånger. År 2004 byggdes SPA-avdelningen som i dag bl a kan erbjuda 14 behandlingsrum, inomhuspool, två varma källor och en stor utomhuspool. - Sedan vi tog över har i stort sett alla offentliga utrymmen renoverats, berättar Stefan, och vi har verkligen en SPA-avdelning att vara stolta över. Vi är med i Svenska SPA-hotell och uppfyller därför alla kriterier. Skräddarsydda konferenser Stefan tycker att SPA-avdelningen skapar en viss atmosfär på hotellet. Den lugna musiken och dofterna blir en skön kontrast mot det affärsmässiga och skapar en bra kombination. Ystad Saltsjöbad erbjuder gott om plats att vara affärsmässig på. Här finns 14 konferensrum i olika storlekar där den största lokalen rymmer 324 konferensgäster, som alla får en storslagen havsutsikt på köpet. Alla konferenser skräddarsys och med hjälp av Österlens många småföretagare erbjuds annorlunda upplevelser för gästerna när viktiga möten är avslutade. Här kan man få åka på en kryddavsmakning, åka ut till små mejerier som producerar de godaste av mjukostar, rida, åka luftballong, åka ribbåt, prova på mountainbikesafari eller varför inte leka kommissarie Wallander för en kväll och lösa mordgåtor. Intressanta och välregisserade fall finns att lösa antingen inne i Ystads stadskärna eller på anläggningen. Dessutom har Ystad Saltsjöbad byggt en egen hinderbana och sex nya tennisplaner. En alldeles ny aktivitet som passar smaklökarna är "Matresan". Här får deltagarna eget förkläde, kockmössa och en karta i hand som visar vägen till olika lokala producenter på Österlen. Efter ett flertal välsmakande besök samlas alla deltagare vid hemkomst i Matlagningsstudion på hotellet. Här lagas det sedan mat under ledning av två kockar och alla spenderar en trevlig kväll bland kastruller för att till sist sätta sig till bords. Det finns också chans att bara njuta i båthuset på stranden. Här har exklusivitet och avskildhet suttit i väggarna länge och nu har man skapat en villa med fantastiska möjligheter till matlagningskurser, styrelsemöten, rådslag i bastun, nakendans på stranden och framåt natten långa samtal framför den stora brasan. Boat House har en anrik förankring i Ystad Saltsjöbads historia, här har de prominenta gästerna sökt skydd i flera sekel. Kvalitet är viktigt - Vi kan ordna i princip allting, lovar Stefan. Men ofta när man är på ett sådant här ställe behöver man inte satsa på så många aktiviteter. Det kan vara skönt att "bara vara" och slappna av, njuta av omgivningarna och atmosfären. Därför är det viktigt för oss att det är kvalitet på allt vi erbjuder här på Ystad Saltsjöbad. Vi arbetar ständigt med förbättringar, att hitta nya sätt att få gästerna att uppleva är ett framgångskoncept, tror Stefan. Vi har många nöjda kunder som återvänder, som har blivit våra ambassadörer. Det är den bästa marknadsföringen.

Favoriterna kommer nu från länken, vill du spara dem till dina favoriter klicka på knappen nedan.

Skriv över dina favoriter Visa dina favoriter

Dina sparade favoriter

Nedan listas dina sparade favoriter.

Dina uppgifter

Få prisuppgifter och mer information om dina sparade favoriter.

Din intresseanmälan är nu skickad. Vill du rensa dina favoriter?

Rensa dina favoriter