Isabell Lindman, AB Sagax: "En optimal intressent är öppensinnad"

Isabell Lindman, Uthyrare på AB Sagax, pratar om hur hon motverkar missuppfattningar med en hyresgäst, vad som är givande med jobbet och optimala hyresgäster.

Hur skulle du beskriva den optimala hyresgästen?

- Den optimala intressenten är den som på visningar och möten är öppensinnad, intresserad och lösningsinriktad.

Vilka missuppfattningar kan dyka upp i samband med en uthyrning och hur jobbar du för att undvika dessa?

- Missuppfattningar över sin uppsägningstid tycker jag är vanligt samt vad som ska ingå i en ombyggnation. Det är viktigt att man är överens gällande vad som ska ingå och att man förstår hyresvillkoren exempelvis vad som ska ingå i hyresgästanpassningen av lokalen innan hyresavtalet skrivs under. Min uppfattning är att många inte alltid lusläser hyresavtalen och då kommer frågorna efteråt och då är det lätt att det blir missförstånd. För att undvika dessa situationer är det viktigt att båda parter vågar fråga varandra och att man ser till att få ner alla överenskommelser i hyresavtalet. Jag har många gånger sittningar där vi tillsammans går igenom punkterna i hyresavtalet där man får chans att utveckla och förklara varför det står som det gör. Båda parter vinner på att utreda alla eventuella frågetecken innan signering för ett trevligare samarbete på lång sikt.

Hur jobbar du för att möta en hyresgästs behov och krav?

- Alla affärer är unika och därmed varierar även behoven och kraven hos hyresgästerna. Kunden har bäst kännedom om sin verksamhet och vet vad som fungerar bra respektive mindre bra för dem i sin nuvarande lokal och vi som fastighetsägare har i många fall tidigare erfarenheter av liknande uthyrningar och god kännedom om vår fastighet över vad som är möjligt och inte. Det är därmed viktigt att man lyssnar på varandra och på så vis tillsammans kommer fram till en lösning som passar båda parter. Det är viktigt att se till den enskilda affären och försöka vara kreativ och lösningsinriktad för att vara så tillmötesgående som man kan.

Vad gillar du mest med ditt jobb?

- Jag tycker variationen är roligast och att man får träffa så många nya människor och spännande företag. Det är otroligt givande att få chansen att tillsammans med en ny hyresgäst få vara med och skapa en helt ny lokal utifrån deras önskemål och behov. I många fall känner man knappt igen sig efter en ombyggnation så det är väldigt roligt om man får kunden att kunna se potentialen i ett projekt.

Hur är en bra uthyrare?

- En bra uthyrare är lösningsorienterad, positiv och framåt.

Vad skulle du säga är det svåraste med ditt jobb?

- Det svåraste med mitt jobb som uthyrare är att man ofta har begränsat med tid på första mötet eller visningen för att man ska hinna väcka ett intresse för lokalen hos kunden. Man vill hinna få så mycket kunskap om den aktuella verksamheten som möjligt för att på så vis kunna erbjuda den bästa lokalen för kunden och få dem att vilja ta steg två i affären.

 

Favoriterna kommer nu från länken, vill du spara dem till dina favoriter klicka på knappen nedan.

Skriv över dina favoriter Visa dina favoriter

Dina sparade favoriter

Nedan listas dina sparade favoriter.

Dina uppgifter

Få prisuppgifter och mer information om dina sparade favoriter.

Din intresseanmälan är nu skickad. Vill du rensa dina favoriter?

Rensa dina favoriter