Instragram lanserar annonsformat globalt

Redan i mars lanserade Instagram sitt nya annonsformat Carousel och nyligen var det dags för en global lansering. Hur lyckas man med sin annons? 

En global lansering innebär dock bara en lansering på sex nya marknader; England, Kanada, Australien, Tyskland, Frankrike och Brasilien. Resten av världen får vänta lite till. Det nya formatet, Carousel, öppnar upp för en rad nya kreativa och tänkvärda annonsmöjligheter. Carousel innebär att annonsören kan ladda upp fyra bilder och användaren kan scrolla mellan, likt en karusell.

Som annonsör måste man dock se upp för fallgroparna, skriv inte för långa bildtexter och se till att den första bilden får användaren att fastna.

  • Presentera budskapet och konceptet redan i första bilden för att nå de användare som inte bläddrar vidare till nästa bild.
  • Vill du få användaren att bläddra vidare? Tänk ut kreativa sätt som lockar till bläddring, har användaren bläddrat en gång är chansen stor att han eller hon fortsätter.
  • Skriv inte för långa captions (bildtexter), fokusera på på de nyckelord som är knutna till ditt varumärke.
  • Glöm inte hashtags!
  • Är annonsen klickbar? Se då till att målsidan är mobilanpassad.

Under sista kvartalet av 2015 beräknas tjänsten komma till Sverige.

 

Favoriterna kommer nu från länken, vill du spara dem till dina favoriter klicka på knappen nedan.

Skriv över dina favoriter Visa dina favoriter

Dina sparade favoriter

Nedan listas dina sparade favoriter.

Dina uppgifter

Få prisuppgifter och mer information om dina sparade favoriter.

Din intresseanmälan är nu skickad. Vill du rensa dina favoriter?

Rensa dina favoriter