Gör om, gör rätt!

Skillnaden mellan att inreda privat och offentlig miljö är mycket stor. Det behövs fördjupad kunskap oavsett om det handlar om att omorganisera möbler eller en totalrenovering av hela företaget. Core Magazine har intervjuat några av experterna på området om tips och råd som kan vara användbara under resans gång. Senab Inredningsföretaget Senab finns i Stockholm, Malmö och Göteborg och levererar allt från enstaka inredningsdetaljer till stora internationella inredningsprojekt. Senab samarbetar alltid med lokala arkitektkontor som till exempel Tengbom, Wingårdhs, Liljewalls för att erbjuda sina kunder ett komplett paket. Säljaren Magnus Lignell ger tips inför inköp av möbler för offentlig miljö. Vad bör man tänka på vid inköp av nya möbler? M.L: Det viktiga att tänka på när man köper möbler för offentliga rum är den investering som det innebär. En företagsmiljö där många vistas åtta till tio timmar per dag ska vara kreativ, trivsam och varumärkesbyggande. Möblerna ska fortfarande kännas imagemässigt rätt över tid och bidra till att personalen trivs. Offentlig miljö blir därför alltmer hemmalik eftersom våra kunder inte vill sitta i ett bok- eller björkhav av möbler, utan de vill ha det lite mer som hemma för att inspireras och få mer liv och en kreativare stämning. Många köper dock enbart med hjärtat, men pengarna kan ge så mycket mer om ledningsgruppen för vidare till personalen hur de har tänkt ihop med inredningsföretaget och inredningsarkitekten. Den delen av processen missas ganska ofta och då får de inte med sig personalen i den positiva förändring som ny inredning och ny miljö innebär. Passar alla möbler för offentlig miljö? M.L: En del köper möbler för offentlig miljö hem. Men vi på Senab tycker inte att man ska göra tvärtom. Många möbler har inte rätt förutsättningar säkerhets- och kvalitetsmässigt. För det är när det händer något med möblerna som det är viktigt att de håller den kvalitén som krävs. Sedan finns det självklart vissa möbler som även klarar det. Som till exempel Swedeses Lamino fåtölj som blev århundrades möbel i Sverige bland annat för att den håller för både hem och företag. Vad är fördelarna med att anlita ett inredningsföretag? M.L: Det är viktigt för företag att omge sig med duktiga konsulter och rådgivare för då får de mycket mer för sina pengar. Ett sätt att slippa fastna i de klassiska dyra fällorna är att släppa in en arkitekt och ett inredningsföretag för att skapa en workshop där diskussioner om vad företaget står för, hur det ska se ut, vilka värdegrunder som finns med mera reds ut. Det är viktigt att göra klart rollfördelningen, tidplaner, budget med mera, för då kan ett effektivt prestigelöst samarbete ta form. Hur väljer ni era möbler? M.L: Tack vare vårt goda rykte blir vi ständigt uppvaktade av olika tillverkare som vill att vi ska marknadsföra deras möbler. Dessutom besöker vi ständigt världens alla möbelmässor. Sedan testar vi alltid de olika tillverkarnas möbler innan vi tar oss an ett marknadsföringsansvar. Vi har representerat tillverkare liksom Lammhults, Edsbyn, Källemo med flera sedan starten 1975. Men nya läggs ständigt till i vår portfölj. Tips om man inte vill köpa nytt? M.L: Förändra med små medel över tiden. Att förändra textilier i fönstermiljöerna, klä om vissa möbler eller byta bordsskivorna till en laminatklädd yta, är ringa kostnader jämfört med att köpa helt nytt. Det är också ett mer miljövänligt alternativ efterson det gör att den befintliga inredningen känns rätt över en längre tid. Liljewall arkitekter Liljewall arkitekter är ett Göteborgsbaserat arkitektkontor som startade 1980. Deras ledord är skönhet, enkelhet och funktion. I dag är de cirka 70 anställda inom företaget, mest byggarkitekter och byggingenjörer. Men där finns även inredningsarkitekterna Linda Nilsson, LottaJosefsson och Pia Oscarsson vilka berättar om fördelarna med att anlita en arkitekt. Vad är skillnaden mellan att inreda privat och offentlig miljö? L.N: När man inreder privat kan man utgå från sin personliga smak, men företag behöver titta på företagetsidentitet, hur strukturen för arbete och att mötas ser ut. Inredning i offentlig miljö måste dessutom tåla slitage för att hålla en längre tid, även ur ett designmässigt perspektiv. P.O: Företag måste även ha i åtanke vilka som arbetar där. Det skall vara en stimulerande miljö med en enkel struktur och uppbyggnad. Ett sätt kan vara att låta arbetsplatser har ett enkelt och neutral uttryck, medan mötesplatser kan sticka ut form och färgmässigt, för att stimulera och ge identitet. Vilka är fördelarna med att anlita en arkitekt? P.O: En inredningsarkitekt kan ge tips och råd om vad man ska titta på, för det är lätt att bli hemmablind. L.N: Att inreda kan dessutom vara en tung uppgift att ta på sig inom ett företag. Deras inredningsansvarig kan bli utsatt av sina kollegor eftersom alla tycker olika och då kan det vara rätt skönt att bara kunna hänvisa till arkitekten. L.J: Vi har koll på kvaliteter och sortiment på ett helt annat sätt. Vi har också mer kunskap om hur inredningen ser ut som en helhet. Alla delarna kan vara fina i sig men de ska även stämma ihop. P.O: Vi använder oss dessutom alltid av leverantörer som möjliggör komplettering, går något sönder då har företaget garantier. Hur går det till när ni tar er an ett uppdrag? L.N: När ett företag har anlitat oss presenterar de en briefing som berättar hur verksamheten fungerar i dag och vad de vill förändra. Det kan röra sig om allt från att organisera om ett helt kontor till att till exempel se över färgsättningen. Vi tittar på vilka de är och försöker hitta en idé för en miljö som motsvarar deras verksamhet och som känns rätt i tiden. Är det dyrt att anställa en arkitekt? L.N: Priset beror på omfattningen av projektet. Det beror på om kunden vill ha en konsultation som kanske bara tar ett par timmar eller ett helt koncept för t.ex. ett kontor som kan pågå under lägre tid. Vi gör också alltid en kostnadsuppskattning innan vi startar ett projekt. L.J: Det behöver inte vara dyrt att anlita en inredningsarkitekt. Vi kan bedöma att det inte behövs köpas in några möbler utan det kanske räcker att organisera om. Vi bearbetar informationen vi får in och undersöker sedan olika möjligheter för att nå målen. Vi kanske kan uppnå dem på ett annat sätt än kunden tänkt sig.

Favoriterna kommer nu från länken, vill du spara dem till dina favoriter klicka på knappen nedan.

Skriv över dina favoriter Visa dina favoriter

Dina sparade favoriter

Nedan listas dina sparade favoriter.

Dina uppgifter

Få prisuppgifter och mer information om dina sparade favoriter.

Din intresseanmälan är nu skickad. Vill du rensa dina favoriter?

Rensa dina favoriter