Domkyrkan som fondvägg

Från att i stort sett blivit bortsprängda från sitt gamla kontor hittar man nu reklambyrån GOSS på Kungsgatan, granne med Domkyrkan. Ett mörkt trapphus leder upp till en enkel dörr som är ingången till 350 kvadratmeter ljus. När man bestämde sig för lokalen i december 2003 kändes det naturligt att kontakta en arkitektfirma och valet föll på Kanozi. Tillsammans med dem, fastighetsägaren Eklandia och inredningsföretaget SENAB bildades en projektgrupp och kontoret växte fram och anpassades till GOSS, utan några direkta begränsningar från Eklandia. Väggar revs, man öppnade upp så att dagsljuset även nådde längst in i lokalen där köket skulle vara och fönsterna höjdes så mycket som det var praktiskt möjligt. Rutorna måttbeställdes från Råda Glas för att kunna lyftas upp och ner i trapphuset och inte behöva lyftas ner utifrån med kran om någon skulle gå sönder.

- Att ha stora fönster som släpper in mycket ljus är viktigt för oss som jobbar med reklam med hög signalstyrka. Vi måste kunna visa våra idéer för kunderna i ett stort mentalt rum, med rätt miljö och i rätt ljus, menar Stig Lundstedt, VD på GOSS.

Hörnen försvinner

Och rätt ljus har man lyckats få. De stora fönsterpartierna gör att det bokstavligt talat känns som om man befinner sig mitt på Kungsgatan. Det större konferensrummet som vetter ut mot Kungsgatan får dagsljus in från hela ena långsidan och Domkyrkan som ligger så nära blir en naturlig fondvägg. Själva rummet är fyrkantigt men en draperiskena med form som en amöba och en matta som följer de linjerna förvandlar. Vita, genomskinliga gardiner kan helt dras för och rummet stänger då ute delar av dagsljuset och får istället ett mycket behagligt, speciellt ljus och en mjuk form där hörnen försvinner. Rummet blir tillslutet men ändå ljust och Domkyrkans konturer suddas ut. Att det blev just en amöbaform var Johan Norén på Kanozis idé.

- Vi hade pratat om att marknaden är en amöba som ständigt förändras och det tänket tog han fasta på, berättar Stig Lundstedt. Rummet används flitigt till kundmöten men även när vi ska plocka ut bilder eller jobba fram andra idéer och tänk.

Skrivyta på väggarna

Det större konferensrummet heter just Stora, något som åskådliggörs med text i slipat glas på de hela glasdörrar som för övrigt avgränsar alla rummen i lokalen. Bredvid finns dörrar där man kan läsa Lilla, Mellan, Stig och Johan. Namnen har använts som blickfång på dörrarna för att förhindra att man går in i dem när de är stängda.

- Vi ville använda en udda, kul markering.

Glas och slipat glas som dekoration är material som går igen i hela lokalen. Och att kunna skriva på väggarna är också ett genomgående tänk. I den delen av kontoret som består av de tre konferens – och mötesrummen och de två kontorsrummen är det bara glasväggar och textil som avskärmar.

- Tanken var att ytorna med glas ska användas för att kunna skriva och rita på och ge en överblick över exempelvis olika kundprojekt, något som nästan är ett måste i vår verksamhet. I köket har vi samma tänk men där använder vi oss av en griffeltavla som täcker hela ena kortsidan.

Kostnadseffektiv lösning

I de två mindre mötesrummen har man valt att klä både golvet och de väggar som inte är av glas med mattor. Dels som dekoration men också för ljuddämpningens skull. Och man har medvetet valt att inte jobba med modefärger och nycker.

- Kontoret är nog svårt att årsbestämma och det finns en tanke med det, menar Stig Lundstedt.

GOSS ville få till något extra utan att behöva öppna den stora plånboken. Att vara kostnadseffektiva har löpt som en röd tråd genom projektet och allt är gjort med god ekonomi.

- Vi har uppnått det vi ville med små medel.

Favoriterna kommer nu från länken, vill du spara dem till dina favoriter klicka på knappen nedan.

Skriv över dina favoriter Visa dina favoriter

Dina sparade favoriter

Nedan listas dina sparade favoriter.

Dina uppgifter

Få prisuppgifter och mer information om dina sparade favoriter.

Din intresseanmälan är nu skickad. Vill du rensa dina favoriter?

Rensa dina favoriter