Brand Design Center

Väl innanför glasdörrarna vet

man inte var sinnena ska

börja rundturen. Kök, bad, golv, dörrar, belysning, möbler, kakel, klinker, audio och video blandas i en och samma exklusiva miljö, där allt är till försäljning. I den 950 m² stora, öppna lokalen i två plan har man lyckats skapa en genomtänkt helhet av världskända varumärken som här exponeras i en unik samverkande miljö, sida vid sida. Det bästa från några av världens starkaste leverantörer är delarna som utgör helheten i Brand Design Center. Delar som tillsammans skapar en exklusiv atmosfär där stil, värme och nytänkande tar stor plats. Nästan 1000 m² uppbyggd, lyxig hemmiljö betyder att det är första gången flera av leverantörerna kan visa sina kompletta lösningar.

– Vi strävar efter att se bortanför produkterna, förklarar Nils-Erik. Bang & Olufsen och Poggenpohl, de första varumärkena som hoppade på tåget, har funnits i 80 år. Nu gör vi något annat med deras befintliga produkter.

Investering på sikt lönar sig

Och något annat är det. Både privatpersoner och företag får på Brand Design Center chansen att uppleva design på ett helt nytt sätt. Här finns de senaste och de allra bästa produkterna, en del av dem faktiskt bara just här.

Under takåsarna på Sofiero­gatan 3 kan ett företag hitta hela sin kompletta kontorslösning, på ett och samma ställe. Eller kanske bara en enda lampa till receptionsdisken? Här erbjuds allt från smått till stort och med egna inredare och ritare i huset kan man spinna vidare både på existerande koncept och idéer, men även komma med helt nya lösningar och förslag. Hand i hand med sin expertis, sitt engagemang och sitt kvalitetstänkande kommer designcentret i Göteborg att kunna ta sig an inredningsuppdrag för exempelvis hotell, hela eller delar av kontor, utställningshallar och fastigheter i hela Sverige. Brand Design Center samarbetar även med utomstående arkitekter som tillsammans med sina privat- eller företagskunder här kan plocka ihop allt från belysning till kök, som från ett uppdukat smörgåsbord. Eller går de bara in genom dörrarna och blir inspirerade.

Att investera på sikt lönar sig. Att ta hjälp av kunnigt folk och satsa på kvalitet lönar sig i längden. Investeringen glömmer du, men kvaliteten kommer du ihåg. Det rådet är det viktigaste Nils-Erik med personal vill ge sina besökare och presumtiva kunder.

I Göteborg eller inte alls

Idén om ett ställe som Brand Design Center har Nils-Erik Engström haft länge. Med sitt genuina varumärkes­intresse har han format och utkristal­liserat det slutliga konceptet genom år av arbete med några av både Sveriges och världens starkaste varumärken.

Men att idén fick förverkligas just nu handlar om tillfälligheter. Efter år av arbete i ett av Italiens främsta inredningsföretag, gick flyttlasset tillbaka till Mölndal och Göteborg. Frågan Nils-Erik väntat på kom precis vid rätt tidpunkt av uppdragsgivare som hade önskemål om att starta upp i Hamburg eller London. Men för Nils-Erik var det självklart. Brand Design Center skulle ligga i Göteborg, eller inte alls, det var en av förutsättningarna. Och idén förvandlades därefter till en ren västkustsk satsning med tre starka, lokala aktörer som på kort tid tog åt sig idén och var villiga att satsa.

– Allt gick väldigt fort eftersom jag sedan länge hade hela konceptet och tänket klart.

Nu började sökandet efter rätt lokal, något som emellertid inte gick lika fort. Under mer än ett års tid tittade Nils-Erik på över 50 lokaler, men ingen föll i smaken, ingen var rätt.

– Jag visste precis vad jag ville ha, men en stor lagerlokal med rätt adress verkade omöjlig att hitta.

Det var en nästintill uppgiven Nils-Erik som sattes i kontakt,

via sin egen bank i Mölndal, med fastighetsägaren till Kanolds gamla chokladfabrik. När han väl blev

visad den gamla byggnaden dröjde det inte länge förrän känslan infann sig.

– Det tog bara några minuter och sedan insåg jag vilka möjlig­heter det fanns, att jag faktiskt skulle kunna få in allt det jag ville.

Rivningsbyggnad med nytt liv

Att lokalen vid starten klassades som en rivningsbyggnad var inget som hindrade. Och varken Askungen Förvaltning eller någonting annat hindrade heller Nils-Erik från att riva hela den gamla fasaden för att tegla upp den på nytt. Allt för att kunna få in nya fönster exakt där han ville ha dem. Johan Casselbrandt på Kanozi Arkitekter anlitades för att rita och hjälpa till med fönsterlösningarna.

Invändigt har dock Nils-Erik själv engagerat sig ner i minsta detalj och ritat precis allt. Med 20 års erfarenhet av att bygga interiörer, med en noggrannhet som går utanpå det mesta och med egenbenämningen hemma-arkitekt var det inte tal om något annat. Det var i Nils-Eriks huvud allt fanns, det var där alla detaljer tog form. Allt från den 22 ton tunga skifferväggen till de tre likadana glasvaserna på stenpodiet.

– Allt i huset är planerat för att skapa flexibilitet, rörelse, samspel och unika upplevelser. Vi kommer till exempel att ha en stor och två mindre förändringar varje år, bland annat kommer vi att byta ut alla möbler. Man ska inte vänja sig, allt ska leva.

Tokyo nästa år

De unika lösningar och upplevelser som byggts in i Brand Design Center vill Nils-Erik med personal förmedla till sina kunder, lika fördelade mellan privatpersoner och företag. Man har viljan och kunskapen att kunna erbjuda vardagslyx och sätta guldkant på tillvaron med hjälp av hållbara lösningar, både hemma och på jobbet.

– Med tanke på den stora mängd tid vi spenderar på jobbet är det av minst lika stor vikt att lösningarna är väl genomtänkta där. Man ska helst aldrig tröttna på ett kontor och när en byggnad rivs ska lösningarna leva kvar. Och jag vågar påstå att vi kan göra det mesta, menar Nils-Erik. Se bara på vårt eget hus, vi har förvandlat ett rivningshus till detta.

Nils-Erik betonar att Brand Design­ Center inte är något trendföretag som håller på med styling, utan ett kvalitetsföretag. Ett kvalitets­företag som redan är på väg att ta sitt koncept ut i världen. Nästa år öppnar Brand Design Center i Tokyo och lokalen, mitt i fashiondistriktet, håller i skrivande stund på att byggas och öppnar i september. Man tänkte globalt redan från början och valde internationellt gångbara varumärken som skulle kunna vara med på hela resan. Nils-Erik erkänner att drömmen är att få sluta i Milano, att få slå upp portarna till Brand Design Center även där.

– Men huvudkontoret kommer alltid att vara i Göteborg, understryker han. Det är här allt har sin början, det är här Brand Design Centers själ alltid kommer att finnas.

Favoriterna kommer nu från länken, vill du spara dem till dina favoriter klicka på knappen nedan.

Skriv över dina favoriter Visa dina favoriter

Dina sparade favoriter

Nedan listas dina sparade favoriter.

Dina uppgifter

Få prisuppgifter och mer information om dina sparade favoriter.

Din intresseanmälan är nu skickad. Vill du rensa dina favoriter?

Rensa dina favoriter