Anneli Dahl, uthyrare på Vasakronan: Det är viktigt att ställa många frågor

Anneli Dahl, uthyrare på Vasakronan, pratar om missuppfattningar vid en uthyrning, vad hon gillar mest med sitt jobb och vad hon tycker är det svåraste.

Hur skulle du beskriva den optimala hyresgästen?

- Alla hyresgäster är optimala enligt mig. Det är mixen av olika verksamheter som skapar dynamik och levande fastigheter och det bästa är när båda parter upplever att den ömsesidiga relationen ger något positivt. Sen är det alltid en extra krydda om man kan få till ett spännande samarbete med projekt inom energibesparing, handelsevent på handelsstråken eller något koncept som tillför något nytt på marknaden.

Anneli_Dahl_0025_1000px

Anneli_Dahl_0025_1000px

Vilka missuppfattningar kan dyka upp i samband med en uthyrning och hur jobbar du för att undvika dessa?

- De avtal vi använder oss av i fastighetsbranschen kan ibland upplevas som tungarbetade och ganska omfattande. Jag tycker det är viktigt att gå igenom avtalen tillsammans med hyresgästen så vi är eniga kring och införstådda med avtalets innehåll. Många hyresgäster låter en jurist läsa igenom avtalen innan tecknande, vilket jag tycker är bra. Vid nyuthyrningar är det vanligt att man bygger om och gör anpassningar i lokalerna. Här gäller det att ha så mycket som möjligt fastställt innan projektstart för att undvika oklarheter som kan uppstå kring vem som ska göra vad och vem som ska stå för kostnaden.

Hur jobbar du för att möta en hyresgästs behov och krav?

- Det är viktigt att ställa många frågor för att få en god uppfattning om företagets verksamhet, hur man arbetar och hur man vill arbeta i framtiden. Jag hoppas även kunna inspirera till nytänkande för att få hyresgästen att höja blicken och inte i gå i samma fotspår som tidigare.

Vad gillar du mest med ditt jobb?

- Variationen - jag får träffa alla typer av verksamheter. Från småföretagare till stora internationella bolag. Att vara med i hela uthyrningsprocessen - från första mötet till signerat avtal. Mina kollegor och min arbetsgivare! Det är en förmån att få arbeta för Vasakronan. Vi har ett spännande fastighetsbestånd, vi är i framkant inom miljö- och hållbarhet och dessutom har vi har moderna och aktivitetsbaserade kontor på alla våra orter.

Hur är en bra uthyrare?

Tydlighet och ärlighet är viktigt. Både gentemot kund och kollegor. I rollen som uthyrare är man oftast den första personen hos fastighetsägaren som den potentielle hyresgästen träffar. Det samarbete som uthyrare och hyresgäst inleder, ska sedan fortleva ett antal år och ju bättre arbete man gjort inledningsvis, ju bättre blir det sen.

Vad skulle du säga är det svåraste med ditt jobb?

Tiden. Det är ofta långa processer när man ska hyra ut lokaler. Förhandlingar kan ta lång tid, men framför allt tar ombyggnationer och lokalanapassningar lång tid och det kan vara en utmaning eftersom hyresgästen i många fall vill tillträda lokalerna så snabbt som möjligt.

Hur tror du framtiden ser ut för uthyrningsbranschen?

Jag ser positivt på framtiden för uthyrningsbranschen. Men det gäller att vara uppmärksam och anpassa sig till marknadens behov och att vara proaktiv. Något som efterfrågas på marknaden är mer flexibla och enklare avtal. Detta behov har Vasakronan försökt möta med ett nytt kontorskoncept som vi kallar ”Smart & Klart”. Smart & Klart är ett nyckelfärdigt kontor, genomtänkt och i toppskick, fullt inrett och utrustat - inredning, möbler, IT, bestick i lådan, ja det mesta som kan behövas på ett kontor är redan på plats. Besvärsfrihet och snabb inflyttning - tillsätt bara människor.

 

Favoriterna kommer nu från länken, vill du spara dem till dina favoriter klicka på knappen nedan.

Skriv över dina favoriter Visa dina favoriter

Dina sparade favoriter

Nedan listas dina sparade favoriter.

Dina uppgifter

Få prisuppgifter och mer information om dina sparade favoriter.

Din intresseanmälan är nu skickad. Vill du rensa dina favoriter?

Rensa dina favoriter