AdBlock störst bland unga män och nyhetssidor

20 % av svenska internetanvändare använder, enligt en internationell studie från Adobe, annonsblockerare. Det är mestadels unga män som använder nedladdningsbara tilläggsprogram som blockerar annonser främst på nyhetssidor.

Annonsblockerare är program som tillåter att användaren besöker siter utan att exponeras för annonser på sidan och antalet användare som använder sig av annonsblockerare har ökat med hela 69% det senaste året. Runt om i världen handlar det om ungefär var tjugonde användare. I Sverige används främst programmet i AdBlock i läsaren Google Chrome.

Annonsblockering är högst bland unga män i åldrarna 18-29 år och det handlar till stor del om nyhetssidor som annonser blockeras på. Den norska mediesiten tek.no har genom att kräva att läsare med AdBlocker betalar en mindre summa pengar varje månad för att få ta del av innehållet, fått ner användandet av adblockers.

 

Favoriterna kommer nu från länken, vill du spara dem till dina favoriter klicka på knappen nedan.

Skriv över dina favoriter Visa dina favoriter

Dina sparade favoriter

Nedan listas dina sparade favoriter.

Dina uppgifter

Få prisuppgifter och mer information om dina sparade favoriter.

Din intresseanmälan är nu skickad. Vill du rensa dina favoriter?

Rensa dina favoriter