421 - en modern satsning

SAR Fastigheter byter namn till Aspelin-Ramm Fastigheter och slår samtidigt på stora trumman och inviger den 25 oktober Sveriges modernaste köpcentrum för volymhandel i Högsbo/Sisjön. Lennart Karlsson, VD Aspelin-Ramm, menar att 421 är företagets mest spännande utvecklingsprojekt och är ett led i en strävan efter att vara ett av Göteborgs ledande bolag inom fastighetsutveckling.

Namnbytet är ett steg i att skapa en tydligare profil och samtidigt få en närmare koppling till moderbolaget i Norge. Aspelin-Ramm vill ta fastigheter från ett liv till ett annat och 421 ska utvecklas från en gammal galonfabrik till ett av landets bästa köpcentrum.

- Vi har en mycket intressant tid framför oss, menar Lennart Karlsson. Några av landets främsta aktörer inom stormarknad, kläder, sport och fritid, heminredning och elektronik har bestämt sig för 421, säger Lennart Karlsson.

Förädlad volymhandel

Fastigheten förvärvades år 2000 och redan då hade Aspelin-Ramm idén klar. Sedan 2001 har man arbetat med detaljplanen och den slutgiltiga visionen stod klar för 1,5 år sedan. Behovet av ett köpcentrum såg man tidigt. Frölunda Torg är stadsdelens centrum men det finns däremot inget centrum för volymhandel.

- 421 ska inte konkurrera med Frölunda Torg utan snarare med Kållered, Backaplan och Bäckebol. Här kommer att finnas 15 av Nordens ledande butikskedjor på sammanlagt 30 000 kvadratmeter med

1 500 p-platser i direkt anslutning till byggnaden. Något som inget annat centrum kan erbjuda, menar Lennart Karlsson. Det handlar snarare om en förädlad volymhandel, med ett större inslag av konfektion.

Stadsdelen Högsbo/Sisjön har ett invånarantal som en medelstor svensk stad och är ett av de mest efterfrågade områdena när det gäller kommersiella lokaler. Inom tre år förväntas exempelvis området runt gamla Pripps ha utvecklats till Göteborgs hetaste detaljhandelsområde.

Signerat Gert Wingårdh

Med sin moderna inomhuslösning tar 421 ett rejält kliv in i framtiden för rationell handel. Köpcentret kommer att bli en innovativ skapelse, signerat Gert Wingårdh, där fasad och interiör går i vitt med en svart frontbyggnad i kompositmaterial som spännande kontrast. Ett yttre och ett inre stråk hålls ihop av samma val av material.

- Det lockade och var en utmaning att få formge och gestalta ett köpcentrum och förena kommersiella krav med god arkitektur, berättar Gert Wingårdh. Jag ville skapa en okonventionell lösning med ett stramt formspråk.

Supertub som syns

Butiksfasaderna blir individuellt utformade inom ramen för det överordnade designkonceptet. Butikerna ligger lättillgängligt sammanlänkade av passager, där den visuella kontakten mellan stråken ger en känsla av närhet, långt ifrån de avskalade tomma ytor som ofta präglar större volymhandelscentra.

Transparent tak och väggar av kanalplast (som egentligen används i växthus och som här får ersätta glas) ger en inomhuskänsla för 421s utomhusstråk, den 250 meter långa och upplysta så kallade supertuben. Den blir en läcker effektskapare i mörkret och har samtidigt en viktig funktion – att ge väderskydd till besökarna och binda samman centrets olika delar.

- Det är ofta det enkla som är det geniala, menar Gert Wingårdh. Ljus är attraktivt och supertuben kommer att synas lång väg. Den ger höjd och rymd för besökaren, nästan som i en kyrka, men blir också en spännande kontrast till den svarta frontbyggnaden och det omgivande landskapet med bland annat hästhagar.

- Ågrenkonsult och Gert Wingårdh har verkligen lyckats skapa ett smart koncept, 421 kommer att märkas och synas både dag och natt, konstaterar Lennart Karlsson.

Favoriterna kommer nu från länken, vill du spara dem till dina favoriter klicka på knappen nedan.

Skriv över dina favoriter Visa dina favoriter

Dina sparade favoriter

Nedan listas dina sparade favoriter.

Dina uppgifter

Få prisuppgifter och mer information om dina sparade favoriter.

Din intresseanmälan är nu skickad. Vill du rensa dina favoriter?

Rensa dina favoriter