25-årsjubilerande fastighetsmässa

Mipim, fastighetsmässornas fastighetsmässa i Cannes, firade i år 25-årsjubileum och som vanligt var deltagarlistan full av delegater från hela världen. Cirka 2 000 svenska deltagare fanns bland de 20 500 registrerade när mässan gick av stapeln den 11-14 mars. 

Foto: © S.d'HALLOY / IMAGE & CO

Foto: © S.d'HALLOY / IMAGE & CO

Mipim är främst till för politiker som från Europa och övriga världen åker till Cannes för att hmarknadsföra sina regioner och städer för att locka till sig kapital från internationella investerare. De utnyttjar mässan som ett marknadsföringsfönster mot omvärlden och en bra sammanfattning är den Londons borgmästare Boris Johnson stod för i sitt tal på tisdagen. För honom betyder MIPIM: Making Important Property Investments for Millions. För många antagligen en väldigt passande beskrivning.

Londons borgmästare, Boris Johnson. Foto: © Y.PIRIOU / IMAGE& CO.

Londons borgmästare, Boris Johnson. Foto: © Y.PIRIOU / IMAGE& CO.

Pris till skåneprojekt

Och våra svenska delegationer satsade stort.

Köpenhamn-Malmöregionen profilerade sig med stort fokus på hållbar utveckling och klok tillväxt i centrum. Hur man skapar tillväxt i samklang med människor, miljö och omgivning. I sin gemensamma monter marknadsfördes Köpenhamn-Malmöregionen av kommuner, samarbetspartners och företag inom bygg- och fastighetsbranschen. Och det var just två skåneprojekt som prisades under höjdpunkten på mässan, Mipim Awards. MAX IV i Lund vann i kategorin Best Futura Project och Emporia köpcentrum kammade hem priset för Best shopping center.

FOJAB arkitekter fanns på plats i Cannes tillsammans med representanter för Lunds kommun, Lunds universitet och byggherren Fastighets AB ML4 för att ta emot priset och glädje och stolthet är ord som har använts för att sammanfatta vinsten i den tuffa kategorin. MAX IV inrymmer spjutspetsteknologi och kommer att vara en arbetsplats för forskare från hela världen.

Priset som Steen & Ströms shoppingcenter Emporia i Malmö fick ta emot är, enligt Wilner Anderson, Country Manager på Steen & Ström Sverige, ytterligare ett bevis på att man lyckats med sitt mål att skapa attraktiva handelsplatser.

Innovativ region

Stockholmsalliansen har under de senaste åren satsat stort nere i Cannes och har lyckats skapa en bild av en region som ligger i framkant både vad det gäller innovationer och hållbarhet. I år fick banderollerna med texterna ”Stockholm home of Spotify” och ”Stockholm home of Skype” över mässhallens entré understryka detta. Det här huvudbudskapet återkom i Stockholmsregionens mässmonter där ”Plug n´play” var ledorden som skulle antyda att det är enkelt att investera och etablera sig i den svenska huvudstadsregionen. Stockholm medverkade med fler partners än någonsin, hela 27 partners från näringslivet var representerade, plus 18 kommuner som företrädde Stockholmsregionen.

Fokus på utveckling

Även Göteborgsregionen var på plats, om än i något mindre omfattning än tidigare år. I år fick 21 politiker och tjänstemän representera regionen, bl a representanter från Fastighetskontoret Göteborgs Stad, Stadsbyggnadskontoret Göteborgs Stad, Framtidskoncernen, Älvstranden Utveckling AB och Business Region Göteborg AB. Fokus låg på Göteborgs storslagna stadsutvecklingsplaner som står för dörren de närmaste 20 åren. Omfattningen är unik, också i internationellt perspektiv. Göteborg i form av en modell med alla nya projekt samlade en hel del intresserade.

Den 26:e upplagan av Mipim slår upp dörrarna igen den 10 mars 2015 och håller som vanligt öppet i dagarna fyra.

 

Favoriterna kommer nu från länken, vill du spara dem till dina favoriter klicka på knappen nedan.

Skriv över dina favoriter Visa dina favoriter

Dina sparade favoriter

Nedan listas dina sparade favoriter.

Dina uppgifter

Få prisuppgifter och mer information om dina sparade favoriter.

Din intresseanmälan är nu skickad. Vill du rensa dina favoriter?

Rensa dina favoriter