Ökad relevans med geo-targeting

Om du vet vart dina användare befinner sig går det att bli mer relevant i marknadsföringen. Geo-targeting är ett utmärkt verktyg för att ta reda på vart dina användare är. 

När användarna allt mer använder sina mobiler ökar möjligheterna att ta reda på mer exakt vart de befinner sig geografiskt. Denna information går att utnyttja för att göra marknadsföringen mer effektiv. För att geografiskt bestämma en mottagare finns det fyra metoder:

1. IP Targeting: En teknik som funnits i många år för desktops och fungerar bra för länder eller större delar av ett land.

2. Användardata: En webbsida som kräver inloggning kan också bestämma en användares hemort, men inte vart personen befinner sig vid en viss tidpunkt. Metoden funkar bra om man exempelvis är ute efter hantverkstjänster.

3. GPS, wifi och mobilmaster: För att detta skall fungera måste telefonens platstjänster vara aktiverade.

4. Ibeacon: En enhet som kan skicka ut information till en mobil var en annan mobil befinner sig, men även här måste platstjänster vara aktiverade.

Flera annonsnätverk stödjer geo-targeting, bland annat Google Adwords och Facebook. Där man kan avgränsa en annonskampanj mot ett län eller en stad.

Favoriterna kommer nu från länken, vill du spara dem till dina favoriter klicka på knappen nedan.

Skriv över dina favoriter Visa dina favoriter

Dina sparade favoriter

Nedan listas dina sparade favoriter.

Dina uppgifter

Få prisuppgifter och mer information om dina sparade favoriter.

Din intresseanmälan är nu skickad. Vill du rensa dina favoriter?

Rensa dina favoriter