Årets upplaga av Mipim i Cannes

För 26:e året i rad gick världens största fastighets-

och investerarmässa, MIPIM, av stapeln nere i Cannes. Under sedvanliga fyra dagar, 10-13 mars, möttes 4 000 investerare, hundratals journalister och 21 400 deltagare från mer än 93 länder och 350 städer.

Foton: © Image & Co / V. Desjardins

Foton: © Image & Co / V. Desjardins

Även Lokalguiden var på plats och hade i år, tillsammans med Semrén+Månsson, satsat på ett eget specialchartrat plan från Göteborg till Nice. Kunder erbjöds att boka in sig på en förmånlig direktflight ner till Nice och intresset var stort.

Intresset överlag för MIPIM är alltid stort. I år var inget undantag. På 19 400 kvm utställningsyta trängdes över 2 200 utställare, 4 000 investerare, hundratals journalister och 21 400 deltagare från mer än 93 länder.

Tre trender

MIPIM är en arena som samlar de största aktörerna på den internationella fastighets- och investeringsmarknaden i Europa. Städer och regioner är på plats för att marknadsföra sina regioner och städer för att locka till sig kapital från internationella investerare.

Rudolf Antoni, näringspolitisk chef för Fastighetsägarna, skriver i ett pressmeddelande om tre tydliga trender som i årets upplaga av MIPIM märktes extra tydligt. Storstadsregionerna tar allt större plats med sina starka varumärken, kvartersstaden med alla sina olika funktioner är det alla talar om, och ledarskapet blir allt viktigare för att locka kapital och jobb till städerna.

Stockholms satsning

Även Sverige utnyttjar detta marknadsföringsfönster som MIPIM klassas som och flera städer var där. Givetvis tog de tre största storstadsregionerna, Stockholm, Göteborg och Malmö, störst plats.

Stockholms satsning omfattade flera seminarier och gemensam marknadsföring av hela Stockholmsregionen, med fokus på investeringspotentialen. Den har ökat med 150 miljarder kronor bara under det senaste året och uppgår till 950 miljarder fram till 2021. Det är framförallt många mindre projekt som bidragit till ökningen. Stockholmsregionens mål om 180 000 nya bostäder och utbyggnaden av tunnelbanan finns med i beräkningen till 2030. Investeringspotentialen var därför det naturliga huvudbudskapet under MIPIM.

– Om Stockholmsregionen ska växa i den takt som det finns potential för så är utländska investeringar viktiga för tillväxten, säger Olle Zetterberg, VD på Stockholm Business Region, i ett pressmeddelande. Det är viktigt att vi visar upp vår konkurrenskraft på MIPIM för att attrahera internationella investeringar.

Fem miljoner kvm i Göteborg

För Göteborgsregionen låg fokus på de rekordstora byggplanerna. Under 2014 gjordes flera stora fastighetsaffärer i Göteborg och kontor, bostäder och butikslokaler för 14 miljarder bytte ägare, enligt en analys från konsultföretaget CBRE. Det är tre gånger så mycket som året före.

Internationella aktörer är viktiga för utvecklingen och Göteborg ses som en trygg investering i en orolig värld där efterfrågan på moderna kontorslokaler är stor i förhållande till utbudet.

I Göteborgs monter visades tre stora modeller upp som tillsammans gav en god bild av omfattningen av de stora stadsbyggnadsprojekten - Karlavagnstornet på Lindholmen, som tävlar om att bli Skandinaviens högsta byggnad, planerna runt Centralstationen och hela den stora Älvstadenmodellen. Totalt rör det sig om fem miljoner kvadratmeter som ska byggas mitt inne i centrala Göteborg.

Malmö, Köpenhamn och Lund

För artonde året i rad deltog Malmö stad och Köpenhamn tillsammans med näringslivet med en gemensam monter på MIPIM. I år var regionens tema hållbarhet, tillväxt och ”smart cities”.

– I den utvecklingsfas som Malmö och även Köpenhamn befinner sig är det en självklarhet att vi tillsammans lyfter våra kvaliteter och de stora kommande projekten som påverkar hela Skåne. Då tänker jag till exempel på ESS, förbindelsen mell-

an Danmark och Tyskland, Öresundsmetroprojektet, Nordhavnen i Köpenhamn och Hyllie. Till mässan har vi med oss de största samarbetspartnerna som också är involverade i dessa projekt, säger Katrin Stjernfeldt Jammeh, kommunstyrelsens ordförande i Malmö, i ett pressmeddelande före avresan till Cannes.

För tionde gången var även Lund partner i montern för att attrahera internation-ella investerare till regionen med budskapet att Lund är ett centrum för framtidens globala innovation.

Foton: © Image & Co / V. Desjardins

Foton: © Image & Co / V. Desjardins

Mipim awards

På torsdagkvällen var det dags för sedvanliga MIPIM Awards. Och det blev flera priser med svensk anknytning.

Till exempel tog Würths nya huvudkontor och centrallager i Örebro hem förstapriset i kategorin Bästa industri- och logistikbyggnad. Byggnaden som har ritats av White arkitekter, var den enda svenska byggnaden i final.

Det redan prisbelönta konceptet "Buzz Building – en urban insektsfarm" hyllades också. Belatchew Arkitekter, byrån bakom konceptet, tilldelades utmärkelsen Architectural Review MIPIM Future Project Award 2015. Buzz Building är tänkt som en insektsfarm som ska göra Stockholm självförsörjande på protein genom ”urban insektsproduktion”.

Nästa år lyfter Lokalguidens chartrade plan igen. 15-18 mars 2016 slår MIPIM än en gång upp portarna.

 

Favoriterna kommer nu från länken, vill du spara dem till dina favoriter klicka på knappen nedan.

Skriv över dina favoriter Visa dina favoriter

Dina sparade favoriter

Nedan listas dina sparade favoriter.

Dina uppgifter

Få prisuppgifter och mer information om dina sparade favoriter.

Din intresseanmälan är nu skickad. Vill du rensa dina favoriter?

Rensa dina favoriter